OM man har en 20 A huvudsäkring och en laddbox med lastbalanserare , vad är då normalt att den laddar , när den är på 11 kw och bilen kan ta emot 11 kw ?

Vad är normalt nu på vintern att en villa förbrukar för övrigt och vad blir då kvar till laddboxen ? låt oss säga att allt annat som förbrukar el stängs av borde då laddboxen gå upp o ladda 11 kw?
 
F fubbik1 skrev:
OM man har en 20 A huvudsäkring och en laddbox med lastbalanserare , vad är då normalt att den laddar , när den är på 11 kw och bilen kan ta emot 11 kw ?

Vad är normalt nu på vintern att en villa förbrukar för övrigt och vad blir då kvar till laddboxen ? låt oss säga att allt annat som förbrukar el stängs av borde då laddboxen gå upp o ladda 11 kw?
Jag har haft ned mot -25 grader i vinter och 25A huvudsäkring. Allt har fungerat utan störning. Har legat på 10,5-11kwh varje gång jag laddat (varje dag). Har aldrig krånglat med lastbalansering osv.

Tror dock jag har en inställning i min Zaptec på 16A
 
Attitudeswe
Har du en LLVP, tvättmaskin eller elektrisk VVB så går ju 10A till den utan vidare. Även om bara en fas är lastad med 10A så finns det då "bara" 10A över till bilen (om man inte ställer lastbalanseraren att tillåta lite överlast; 20% är nog ok utan att man skjuter säkring)).

Själv har jag effektavgift och håller mig under 8.5kWh/h. Två elbilar på en laddare. Inga problem att ladda för 11mil daglig pendling
 
F fubbik1 skrev:
Vad är normalt nu på vintern att en villa förbrukar för övrigt och vad blir då kvar till laddboxen ? låt oss säga att allt annat som förbrukar el stängs av borde då laddboxen gå upp o ladda 11 kw?
Det finns ett väldigt brett spann av vad som är normal förbrukning för en villa. Hur stor är den och hur värms den? Har du ingenting annat igång så borde den precis som du säger leverera 11 kW om bilen vill. 20A innebär att du har 13,8 kW till hela huset inklusive laddningen.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ett väldigt brett spann av vad som är normal förbrukning för en villa. Hur stor är den och hur värms den? Har du ingenting annat igång så borde den precis som du säger leverera 11 kW om bilen vill. 20A innebär att du har 13,8 kW till hela huset inklusive laddningen.
Kunde inte skrivit det bättre själv.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Prg lastbalanseraren att bara lämna typ 7 kw oavsett om de finns mer att tillgå eller inte? Kan de ändras i den eller laddbox? Skall lastbalaseraren lysa grön och stå som inaktiv i appen när den inte jobbar dvs borde tillåta 11 kw ? Eller står den som aktiv ?
 
Eftersom vi inte vet vad du har för laddbox eller lastbalanserare blir det väldigt svårt att svara på frågorna.
 
Defa power
 
Tillsammans med en Defa balancer?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tillsammans med en Defa balancer?
Ja
 
Enklast är väl att djupdyka i manualen lite.

Men står lastbalanseringen som inaktiv så borde ju det inte finnas någon begränsning.
Om du inte begränsat laddström i boxen, eller bilen. Eller tappat en fas.
 
Exakt så känner jag den laddar alltid med ca 6.7 oavsett övrig förbrukning o balancer står inaktiv. Ändrar man de i laddbox ?
 
F fubbik1 skrev:
Exakt så känner jag den laddar alltid med ca 6.7 oavsett övrig förbrukning o balancer står inaktiv. Ändrar man de i laddbox
Om appen visar fel på inaktiv? Balancer lyser grön... testa att slå av den med brytaren?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enklast är väl att djupdyka i manualen lite.

Men står lastbalanseringen som inaktiv så borde ju det inte finnas någon begränsning.
Om du inte begränsat laddström i boxen, eller bilen. Eller tappat en fas.
Har kollat står inget om detta , och alla 3 säkringar är ok . Defa har en support inte vatten värd svarar varken på tel eller mail :(
 
aha nu hittade jag att man kan öka max laddström i appen då gjorde jag det då borde den kunna ladda mer och om det blir för högt i förhållande till övrig förbrukning då träder balancer in ? står laddström så lågt som den gjorde då känns ju nästan balancer onödig
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.