Har fått en rekommendation på en luft/vatten pump till mitt nya hus, tänkte kolla här om någon har några kommentarer till det. Några saker som jag funderar över efter att ha läst på boverket är det här med max installerad effekt, hur räknas det ut och vad är det man går efter, tillförd eller avgiven effekt ifrån panna/värmepump?

Sen är jag lite konfunderad på vad som ska räknas in i energianvändningen till uppvärmning och varmvatten. Jag har planerat en egen elmätare som sitter innan säkringarna till panna/värmepump, ventilation, golvvärme fördelningar och ev cirk. pump till varmvatten. Men ska man ha med allt där eller bara ha panna/värmepump och räkna det andra till hushållselen?

Huset blir gjuten platta på mark med 300mm frigolit, leca 350mm isoblock i väggarna och ca 500mm lösull i taket. Boytan blir ungefär 150m2 + 30m2 vinterbonat uterum (murade väggar med riktigt tak, iofs med 3st skjutdörrar på cirka 2,75m styck) och 30m2 garage ihop byggt med huset, så cirka 210m2 uppvärmd yta, garaget kommer inte att ha 20 grader men runt 10-12 grader. Ventilationen kommer bli ett FTX aggregat med roterande värmeväxlare.

Denna Mitshubishi kombination rekommenderade installatören, värmepumpen är alltså mellan modellen som ger max 14kw.

Utedel: PUHZ-RP100YKA
Acktank: EHST-18A 185LITER


http://www.ecodan.se/ecodan_2009.pdf

Väldigt tacksam för lite input i ämnet.

 
Har själv fått svar på min fråga nu, 6.1KW installerad effekt kommer jag att få ha i mitt hus. Värmepumpen kommer ju inte att dra så mycket men pannan kan ju gå in med 9KW ska man då koppla bort ett steg så man ligger under 6KW när den går in med elpatronen?
 
Värmepumpen drar ca: 2,4 kW, så du får ha elpatron på max 3,7kW. (inte så kul om det blir -21 och utedelen stannar)
Innedelen får inte vara tillverkad för mer än detta. Denna är på 9kW så det lär vara kört som jag ser det.
 
I södra Sverige får man bara ha 4,5 kW installerat i ett elvärmt hus. Om huset är högst 130 m2. Är det större får man lägga till 25 W för varje kvadratmeter utöver 130. 180 kvadratmeter skulle då ge: 4,5 + (180 - 130) *0.025 = 5,75 kW som mest för ditt hus. Garaget får du nog inte räkna med. Det är VP:ns tillförda effekt plus ev elpatron som skall summeras.

Effektbehovet för huset skall beräknas vid DVUT (dimensionerande vinterutetemperatur) för orten och med hänsyn till husets värmetröghet (tidskonstant) om man vill spara in lite på maxeffektbehovet.

Om du vill göra det lite enklare för dig så kan du kolla efter ett lämpligt gratisprogram under länken nedan.:)

http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
 
Om det nu är så att man ska summera värmepumpens tillförda energi och elpatronens maxeffekt så är ju alla värmepumpar oavsett typ mer eller mindre otillåtna att installera i ett nybygge.

Ta tex Nibes nya frånluftsvärmepump F750, den har ju mer effekt totalt än vad jag får ha tex i mitt hus och där skriver ju Nibe att den uppfyller de nya hårdare byggreglerna.

Driveffekt, kompressor 0,4-2,8 kW Elpatroneffekt 0,5-6,5 kW Driveffekt, cirkulationspump 5-45 W Driveffekt, lågenergifläkt 25-140 W


Är jag helt ute o cyklar eller med hur jag tänker? Är det tex så att man kan stänga av värmepatronen så att den inte går in och på så sätt komma runt problemet med max effekten?
 
Jösses amalia sikna idiotier, tur man har en gammal kåk!!
 
Man kan begränsa maxeffekten på elpatronen i Nibe F750 till 2, 5 eller 6.5 kW.

Comfortzone har också möjlighet att begränsa elpatronens maxeffekt på CE50-ECO och CE65 ECO. Av någon anledning behöver Nibe F750 ha större kompressor än Comfortzone CE65-ECO trots att de ger samma effekt. Det bör innebära att det är tillåtet med högre effekt på elpatronen med CE65-ECO.

Sedan kommer vi till hur begränsningen är genomförd. På F750 gör man det i en installations-meny, så det kan förmodligen vem som helst ändra. På Comfortzone vet jag inte hur effekten är begränsad.

/Hasse
 
Jovisst kan man begränsa, koppla bort eller hur man nu löser det, men om man nu ska räkna på max effekt som man kan ta ut så kvittar det ju om man har ställt ner pannan på säg 2kw om den egentligen är på i Nibes fall 6.5kw, annars är det ju inga problem.

Jag kan ju koppla bort patronen helt och hållet och bara köra på värmepumpen och hålla mig under max effekten men vem vill riskera det på vintern om pumpen skulle lägga av. Men om man nu gör det hur bevisar man det om det blir gnäll om vad man installerar.

Kalkylen på Mitsubishi pumpen ligger på 32kwh/m2 så den håller sig långt under 55kwh/m2 med 22 grader A-temp på 192m2 och det är ju egentligen mer intressant än installerad max effekt, jag kan ju ha 9kw i pannan som nästan aldrig används då pumpen täcker nästa hela behovet här i Skåne.

Får väl se vad kommunen säg om energiberäkningen när de får den.......
 
Redigerat:
På vilket sätt skulle kommunen bry sig? De är väl inte särskilt intresserade av din värmepanna!

De intresserar sig för markkarta, utseende, planlösning och vissa byggkonstruktioner samt kontrollplan.
 
Jag undrar också detta vem som ska kontrollera detta samt vad skulle hända om jag har för mycket effekt?

I mitt nybygge kommer jag köpa det som passar bäst.
Jag vill inte ha precis på marginalen att när det är -25 kan jag få +15 inne eller liknande. Skickar man in några papper på anläggningen?
Bara att skriva något annat i så fall.
 
Vad händer om energideklarationen som ska göras av mitt nya hus inom 2 år efter färdigställandet inte uppfyller kravet på energiförbrukning på 55kwh/m2? Kan man bli tvingad till att åtgärda det och vem ställer kravet i så fall?

Jag har ju en kalkyl ifrån Mitsubishi som säger att mellan modellen passar mig bäst iom att vi ska värma 180+30m2 och jag vill ha en 3 fas maskin så är det bara. Det passa mig perfekt med denna då den har det jag var ute efter, jag kör nog på med min Mitsubishi pump och så får man se var det leder.....kan ju inte mer än gå åt skogen.

Kommunen intresserar sig mest för byggfelsförsäkring och färdigställande skydd, tror byggnadsinspektören tittade i 30 sekunder på min k-ritning......men har lagt ner många timmar på att vara svår med försäkringsbiten.
 
Redigerat:
octaviars skrev:
Vad händer om energideklarationen som ska göras av mitt nya hus inom 2 år efter färdigställandet inte uppfyller kravet på energiförbrukning på 55kwh/m2? Kan man bli tvingad till att åtgärda det och vem ställer kravet i så fall?

Jag har ju en kalkyl ifrån Mitsubishi som säger att mellan modellen passar mig bäst iom att vi ska värma 180+30m2 och jag vill ha en 3 fas maskin så är det bara. Det passa mig perfekt med denna då den har det jag var ute efter, jag kör nog på med min Mitsubishi pump och så får man se var det leder.....kan ju inte mer än gå åt skogen.

Kommunen intresserar sig mest för byggfelsförsäkring och färdigställande skydd, tror byggnadsinspektören tittade i 30 sekunder på min k-ritning......men har lagt ner många timmar på att vara svår med försäkringsbiten.
Skriv någon annan modell på maskin när du skickar in papperna om 2år då. Kommer de ut och kollar så sätt en klisterlapp över modell beteckningen och säg att den heter något annat.
Jag kommer lyssna på deras rekommendationer men i slutändan är det jag som bestämmer i mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.