Hej,

Har ett IHC system i hela huset. Gjorde dock en liten miss när jag projekterade elen.
Har satt vägguttag med separat brunntändning i hela huset, men vi glömde bort att få med kabeln till konstant ström :(

Har dragit 7 st FK1.5 i varje 20 mm flexslang från centralen ut till antingen en takdosa eller en kopplingsdosa på väggen. Har plintat upp alla utgående kablar. Väldigt smidigt, framför allt har man valet om man behöver en utgång till nåt annat kan man skippa en som inte används så ofta och lägga den med fast ström från samma säkring som är knuten till resp kopplingsdosa.
5 st tändtrådar och en jord och nolla i varje rör.

Nu till frågan:
Det går utan problem att dra i en tråd till så jag löser mitt problem med den saknade konstant matningen till varje kopplingsdosa, men min eletriker säger att max antal tråd i en 20 slang är 7 st?
Får lite olika bud från olika eletriker....vad gäller egentligen?
Tacksam för svar från nån som vet och inte från alla som tror sig veta!

Tack på förhand
 
Från "Elinstallation Yrkesmannaskap - Montörshandboken" (ISBN91-47-01878, Liber) sid 117
Max antal FK1,5 vid 20mm rör: 7st

//Ej behörig eller BB1/BB2, Dock BScEE....
 
Max antal FK vid rörförläggning bör IMHO betraktas som en ren rekommendation grundad på kravet att det ska vara möjligt att dra i och ur kablarna. Tittar man på vad som sägs om 20mm rörförläggning så funkar 7 1.5mm FK eller 7 2.5mm FK. Vem som helst inser att 2.5mm behöver mer plats... Det som däremot är styrande är reglerna för anhopning av kablar och vilken omräkningsfaktor som gäller, dvs hur mycket man kan avsäkra det hela med för att inte överskrida maxtemperatur.

Så skulle man behöva få i 8 1.5mm i ett 20 rör så ser jag inte det som något problem om det mekaniskt fungerar och man inte överskrider de strömvärden som anges i installationsreglerna.

Åsikterna torde dock vara olika i frågan.
 
pefo skrev:
Max antal FK vid rörförläggning bör IMHO betraktas som en ren rekommendation grundad på kravet att det ska vara möjligt att dra i och ur kablarna. Tittar man på vad som sägs om 20mm rörförläggning så funkar 7 1.5mm FK eller 7 2.5mm FK. Vem som helst inser att 2.5mm behöver mer plats... Det som däremot är styrande är reglerna för anhopning av kablar och vilken omräkningsfaktor som gäller, dvs hur mycket man kan avsäkra det hela med för att inte överskrida maxtemperatur.

Så skulle man behöva få i 8 1.5mm i ett 20 rör så ser jag inte det som något problem om det mekaniskt fungerar och man inte överskrider de strömvärden som anges i installationsreglerna.

Åsikterna torde dock vara olika i frågan.
Ok,

Kan man överskrida strömvärdena på 8 kablar, 6 st förbrukare., sitter en 10 AMP säkring.
Jag har inte kunskapen att räkna på detta men låter ganska rakt fram att räkna på hur mycket man kan belasta en 10 amp säkring. Eller?
 
Om alla kablar tillhör samma grupp och den är avsäkrad med 10A så ska det fungera.
 
anis16 skrev:
Från "Elinstallation Yrkesmannaskap - Montörshandboken" (ISBN91-47-01878, Liber) sid 117
Max antal FK1,5 vid 20mm rör: 7st

//Ej behörig eller BB1/BB2, Dock BScEE....
I min bok finns det på sid 105 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.