Tjenna tjenna.

Haft mattläggare här förra veckan, en GVK ansluten firma. Känns inte riktigt bra utfört men vet inte om jag är för kräsen, så tänkte kolla här innan jag ringer och klagar till firman.

Det var bubblor under golvmattan då den var nylagd, men dessa verkar ha försvunnit.

Jobbet påbörjades i onsdags och slutfördes i fredags.

Däremot bakom väggmattan på ett ställe är det fullt i bubblor, väldigt svårt att fota. Men fick ändå med de flesta här:
DSCN1721_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en utstickande gipsskarv, då han lagt väggmattan men inte bården så frågade jag honom om jag var kräsen eller om det är standard att skarven syns?! Han kollade lite med ett vattenpass och konstaterade att väggen buktade lite där. Han skyllde på underarbetet. Då jag sa att jag reglat upp väggen helt ny, och var mycket nogrann så sa han "Ja, jag hade kunnat slipa lite hårdare där!"
DSCN1722_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar man inte städa efter sig?
DSCN1723_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är något som ser ut som spackel som torkat fast i mattan.
DSCN1725_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu en bild på golvet, borde inte städats?!
DSCN1726_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på golvbrunnen, antar att allt är okej här?! Är en Purus Ymer 75 brunn om det spelar någon roll. Bättre bild på spacklet eller vad det är.
DSCN1729_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer ytterliggare en bild på gipsskarven som buktar ut innan bården lades, dock svårt få med på foto.
DSCN1695_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så återigen, är det jag som är för nogrann, är detta sådant som man helt enkelt får ta och acceptera?!
Tänker på allt som är ostädat, jag personligen skulle inte lämna så skitigt efter jag gjort ett jobb hemma hos någon, visar lite på hur nogrann som person han är!

Jo, ytterliggare en sak. På fredageftermiddagen så hade spacklet i ovankant på väggmattan korvat sig då han slipat. Han sa att spacklet var dåligt och inte gick att slipa, och spacklade på ett varv till ganska omgående innan han limmade på bården. Han sa att spacklet inte behöver torka först.

Är det sant? Kan man limma matta på blött spackel? Och kan det inte varit så att spacklet korvat sig för att han försökt slipa blött spackel?

Vill inte med detta hänga ut någon eller så, utan enbart få tips från er som kan detta!
 
Blåsor brukar gå att värma och gnugga bort
gipsskarven såg inte bra ut
förmodligen våtrumsspackel vid brunnen, bara att blöta så går det nog birt
brunnen såg bra ut
dammsugit borde han gjort iaf...
 
nino skrev:
Blåsor brukar gå att värma och gnugga bort
gipsskarven såg inte bra ut
förmodligen våtrumsspackel vid brunnen, bara att blöta så går det nog birt
brunnen såg bra ut
dammsugit borde han gjort iaf...
Så blåsorna ska inte vara något bekymmer! Det känns skönt, oerhört störande är det!

Gipsskarven går juh såklart inte att göra något åt, hmm, får be dem komma och kolla på det och se vad dom säger!

Tack för svaret iaf! :)
 
T
Första gången jag har sett att man sätter mattan direkt på OSB, inte konstigt att det blir bubblor då.
 
tank77 skrev:
Första gången jag har sett att man sätter mattan direkt på OSB, inte konstigt att det blir bubblor då.
hehe, nej, det är inte lagt på OSB, det är OSB och sedan gips.

Där det enbart är OSB på bilderna kommer det att spikas upp panel, mattläggaren sa att jag endast behövde gips i nederkant ca 15cm för uppviket för golvmattan, slöseri med pengar att gipsa resten. Kommer endast skruva upp gipsremsor där panelen ska spikas så jag får den i rätt nivå!

Såhära såg det ut innan mattläggaren kom:
DSCN1668_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1648_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En stilla undran.
Tillhör inte de ytor som på bilderna har OSB våtzon 2 och som då också skall vara utförda enligt gällande regler med godkänd skiva och tätskikt?
Ren OSB i ett fuktigt utrymme, oavsett panel eller inte, verkar lite vågat...eller?
 
oceanis skrev:
En stilla undran.
Tillhör inte de ytor som på bilderna har OSB våtzon 2 och som då också skall vara utförda enligt gällande regler med godkänd skiva och tätskikt?
Ren OSB i ett fuktigt utrymme, oavsett panel eller inte, verkar lite vågat...eller?
Det hoppas jag verkligen inte, för isf har jag blivit lurad av min mattläggare. Han sa att det var inga problem att göra såhära. Det ska träpanel där det inte är matta nu!

Edit: Kanske någon som vet säkert?!
 
Jag hoppas du skojar?

Jag förutsatte att ni hade gjort avsteg från reglerna och räknar med att skada inte kommer ske eller att ni då står ert kast.

Det är inte godkänt att ha träpanel på vägg såvida detta inte är tvättstuga eller badrum utan dusch/badkar som då inte omfattas av krav på tätskikt på vägg överhuvudtaget

I praktiken är det dock ingen katastrof då skaderisken inte är särskilt hög men ni bör absolut vara medvetna om att det inte är godkänt.
 
Sätt gips och tätskickt. Förankra plåtgles som du sen fäster panelen i så är det väll godkänt?
 
T
Panel hör inte riktigt hemma i ett badrum då det inte finns något bra sätt att fästa panelen på. Man kan ju inte precis skruv/spika upp den då punkterar man ju tätskiktet osv...........
 
Limma?
 
Alltså nu blir jag nervös.

Det hela började när vi kollade runt bland mattläggare som är anslutna till GVKs branschregler då jag från början valt att följa dessa vid renoveringen av badrummet.

Mattläggaren var och kollade på badrummet i ett tidigt skede, då jag höll på skruva upp OSB skivor överallt, berättade för honom att jag tänkt använda gips ovanpå OSB och sedan matta på det. Tjejjen förklarar att hon tycker det är så tråkigt med badrum och tycker det hade varit roligare göra något annorlunda.

Mattläggaren säger då "Men ni kan sätta panel utanför våtzon 1, och bara väggmatta i våtzon 1." (kan inte säga att citatet är ordagrant men det är så jag minns det iaf).

Tjejjen blir helt lyrisk att hon slipper matta överallt! Jag litar på mattläggaren som jobbat med detta hela livet och var kring 50-60 år. Jag kanske är för naiv, jag vet inte men han sa iaf att han gjort många badrum såhära tidigare och det är inga problem.

Nu när jag läser detta blir jag riktigt orolig, ska ta och ringa mitt försäkringsbolag imorgon och höra hur de ställer sig till detta.

Det jag kan tycka när jag tänker på detta är att det borde inte vara något problem med panel där det inte är väggmatta. Det är ca 10cm uppvik på vägg, och som ni ser på bilderna är det bara 3,5 cm uppvik vid tröskeln, så skulle det bli översvämmning kommer det ändå rinna ut i hallen långt före nivån når över uppviket och rinner in i väggarna.

Samma tänker jag med vattenångan, i taket behöver man ingen ångspärr/fuktspärr och den varma vattenångan stiger! Så personligen tycker jag inte det borde vara något problem?!

Men men, får se vad försäkringsbolaget säger imorgon, kanske slutar med att det blir matta i hela badrummet och ingen panel! :/

DSCN1781_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1782_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1783_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försäkringsbolaget kan inte säga så mycket mer än att arbetet skall utföras fackmannamässigt vilket innebär att branschregler skall följas.

Varken BKR, GVK eller MVK har något godkänt system för panel inte ens med tätskikt under. Detta för att det helt enkelt inte finns någon leverantör som har testat panelen för våtrum.

Det eran mattsättare troligen menar är utförandet i praktiken men tyvärr har han ingen koll på hur det ser ut med regler i sådana fall.

Det är sant att du troligen inte får några problem men det finns alltid en liten risk att försäkringsbolaget väljer att neka skada och lägger över bevisbördan på dig. En liten nackdel till är om ni eventuellt ska sälja framöver så kommer köparen värdera badrummet till 0 kr då det inte är försäkringsbart
 
viktorj skrev:
Sätt gips och tätskickt. Förankra plåtgles som du sen fäster panelen i så är det väll godkänt?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker, men jag hoppas verkligen jag kommer kunna göra på något sätt så jag får panel i badrummet medans det även är försäkrat som det ska! :)

tank77 skrev:
Panel hör inte riktigt hemma i ett badrum då det inte finns något bra sätt att fästa panelen på. Man kan ju inte precis skruv/spika upp den då punkterar man ju tätskiktet osv...........
Jag hoppas du har fel! ;)

BiFuel skrev:
Limma?
Hoppas hoppas! :) :screwy:
 
kinglolle skrev:
Försäkringsbolaget kan inte säga så mycket mer än att arbetet skall utföras fackmannamässigt vilket innebär att branschregler skall följas.

Varken BKR, GVK eller MVK har något godkänt system för panel inte ens med tätskikt under. Detta för att det helt enkelt inte finns någon leverantör som har testat panelen för våtrum.

Det eran mattsättare troligen menar är utförandet i praktiken men tyvärr har han ingen koll på hur det ser ut med regler i sådana fall.

Det är sant att du troligen inte får några problem men det finns alltid en liten risk att försäkringsbolaget väljer att neka skada och lägger över bevisbördan på dig. En liten nackdel till är om ni eventuellt ska sälja framöver så kommer köparen värdera badrummet till 0 kr då det inte är försäkringsbart
Ja, jag är rätt vilsen vad gäller detta. Naiv och trodde (missförstod?) mattläggaren.

Jag hoppas verkligen att det går att få försäkrat med panel i badrummet på något sätt. Menar inte att du har fel, bara min bild av badrummet som jag har fått som blir rubbad nu! :/

En kompis köpte ett hus nu för ca en månad sen, där var det panel i badrummet. Mäklaren sa inget om att badrummet inte var godkänt.

Ajja, får läsa igenom GVKs regler och ringa försäkringsbolaget imorgon!

Tack alla för era tips och råd, det är perfekt att jag inte kommit längre i badrummet, inget som behöver rivas ännu! :) Så återigen, tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.