Mattläggaren har klåpat och jag undrar hur det här kan åtgärdas. Jag bygger ett fritidshus och i badrummet är det 2 golvbrunnar, en i hörnet där duschen är och en i hörnet där varmvattenberedare och allt vatten finns.

Mattläggaren har nu lagt golvmatta och våtrumstapet på väggarna i badrummet, men det finns ett problem. När jag kom ut till stugan ser jag att det är bara en golvbrunn i badrummet. Den andra golvbrunnen, den under varmvattenberedaren, har mattläggaren flytspacklat över och lagt mattan över. Det är inget vi avtalat om eller som han nämnde efteråt, så han har av någon märklig orsak flytspacklat och glömt den.

Kan den här golvbrunnen tas fram på något sätt så att golvmattan och badrummet uppfyller branchkraven?
 
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Mattläggaren har klåpat och jag undrar hur det här kan åtgärdas. Jag bygger ett fritidshus och i badrummet är det 2 golvbrunnar, en i hörnet där duschen är och en i hörnet där varmvattenberedare och allt vatten finns.

Mattläggaren har nu lagt golvmatta och våtrumstapet på väggarna i badrummet, men det finns ett problem. När jag kom ut till stugan ser jag att det är bara en golvbrunn i badrummet. Den andra golvbrunnen, den under varmvattenberedaren, har mattläggaren flytspacklat över och lagt mattan över. Det är inget vi avtalat om eller som han nämnde efteråt, så han har av någon märklig orsak flytspacklat och glömt den.

Kan den
Nu vet jag inte hur badrummet ser ut, men behöver det vara 2 golvbrunnar? Kravet uppfylls så länge vvb sitter i ett utrymme med golvbrunn vilket den gör.

Problemet med att göra om det är att hela mattan sannolikt behöver tas bort och flytspacklet behöver avlägsnas till viss del och göras om för att få fall åt rätt håll.

Jag hade nog tagit en dialog med mattläggaren om en rabatt på priset eftersom han tabbat sig, förutsatt att du klarar dig med en brunn.
 
  • Gilla
Maxitupla
  • Laddar…
Jag hade nog sagt "Gör Om, Gör Rätt"!
 
  • Gilla
andreas_bygger och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Förutsatt att stjärnan inte fyllt i golvbrunn med betong eller flytspackel så är det att riva bort mattan, bila upp runt brunnen (antagligen tillkommer förhöjningsring), flytspackla och sen lägga mattan igen
 
  • Gilla
Maxitupla
  • Laddar…
Ja, mycket ska man höra...
Den mattläggaren måste endera ha varit blind, eller saknat ett antal hästar.
Även om det inte nödvändigt med två golvbrunnar, så gjuter man liksom inte bara över den ena. Man gör inte ens på det sättet, om en golvbrunn ska tas bort.

Man behöver inte göra om allt från början. Men man måste ta upp ca 1m2 över brunnen. Gamla brunnen måste bort, och en ny ska skruvas fast i en ram.
 
  • Gilla
Maxitupla
  • Laddar…
P
M Maxitupla skrev:
Mattläggaren har klåpat och jag undrar hur det här kan åtgärdas. Jag bygger ett fritidshus och i badrummet är det 2 golvbrunnar, en i hörnet där duschen är och en i hörnet där varmvattenberedare och allt vatten finns.

Mattläggaren har nu lagt golvmatta och våtrumstapet på väggarna i badrummet, men det finns ett problem. När jag kom ut till stugan ser jag att det är bara en golvbrunn i badrummet. Den andra golvbrunnen, den under varmvattenberedaren, har mattläggaren flytspacklat över och lagt mattan över. Det är inget vi avtalat om eller som han nämnde efteråt, så han har av någon märklig orsak flytspacklat och glömt den.

Kan den här golvbrunnen tas fram på något sätt så att golvmattan och badrummet uppfyller branchkraven?
Var golvbrunnen som spacklades över 'öppen' (spacklet kunde rinna ner i avloppet)?
I så fall har du (golvläggaren) ett megaproblem.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Golvbrunnen var täckt med skyddslocket så det har inte runnit spackel ner i avloppet.
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag hade nog tagit en dialog med mattläggaren om en rabatt på priset eftersom han tabbat sig, förutsatt att du klarar dig med en brunn.
Vete tusan om jag ens accepterat 100% prisavdrag. Man blir tvungen att göra om arbetet när skitlukten från avloppet börjar komma fram om nått år...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
S
M Maxitupla skrev:
Golvbrunnen var täckt med skyddslocket så det har inte runnit spackel ner i avloppet.
Om inte ditt proffs till golvläggare tog bort locket av någon smart anledning 😅

Acceptera inga nödlösningar på detta. Allt måste göras om.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Har man varit med om att, som hos mig, varmvattenberedaren spruckit var man mycket tacksam för den extra golvbrunnen.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.