Det lutar åt ett Tarkett Viva (ek) och nu står valet mellan matt eller blank lack. På Tarketts hemsida kan man läsa att flottfläckar och likande är svårare att få bort från ett matt golv. Golvförsäljaren rekommenderade dock ett matt golv för att smuten där enligt honom skulle synas mindre... Vem ska man tro på?

Är det någon skillnad att städa? Tänker om t.ex moppen glider trögt på ett matt golv? Är det lättare att städa ett med vanlig lack? Och vilket är skönare att gå på?

Det handlar om kök, matplats och v-rum i en 3-barnfamilj (småbarn). Alltså en hel del slitage och spill :-/

Vad skulle ni ha valt och varför?
 
Jag har ett laminatgolv (slipbart) fråne pergo- som har en matt/oljad finish.
Väldigt snyggt !

Inte alls svårstädat - men jag vet inte hur det är ytbehandlat, om det är lack eller ngt annat.

/K
 
Hej,
Vi har mattlackat parkettgolv i större delen av huset, har faktiskt för mig att det är Tarkett viva. Vi valde mattlack kanske främst för att vi tycker det är snyggare, ville egentligen ha oljat men mattlackat blev en bra kompromiss. Upplever att det håller rätt bra trots slitage från både barn och hundar, visst blir det märken och repor, men de syns mindre på det mattlackade golvet än på ett blankt. Att dra med moppen är inget bekymmer, det är inte så matt.
 
Vi hade mattlackad Tarkett Viva line i vårat gamla hus och skulle aldrig lägga det igen.
Repor och märken syns mindre på mattlackat och det är snyggare. MEN golvet såg smutsigt ut en timme efter att man torkat det och det var ganska svårt att få det helt rent. Fläckarna fastnade så man fick ta i ordentligt och torka två gånger.
Vi håller på och bygger nytt nu och ska ha oljat golv eller vanlig lack.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.