undrar om någon vet hur kan få veta hur stort område är prickad mark? vi ska bygga ut men vad jag förstår betyder siffrorna var vattenledningar osv finns.
Så hur ser man hur stort området är?
Den är den större ytan med prickad mark som är vår
 
  • Teknisk ritning eller plan, med måttsättning och markeringar, troligen arkitektur- eller ingenjörsrelaterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en skalstock på kartan kan du mäta. (Den verkar vara 8-9 meter bred iaf). Ännu bättre resultat får du om du har kartan digitalt som t.ex. DWG, då kan du måttsätta.

Annars kan du säkert fråga kommunen, de kan mäta i sina kartsystem.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
B b8q skrev:
Har du en skalstock på kartan kan du mäta. (Den verkar vara 8-9 meter bred iaf). Ännu bättre resultat får du om du har kartan digitalt som t.ex. DWG, då kan du måttsätta.

Annars kan du säkert fråga kommunen, de kan mäta i sina kartsystem.
Där finns en skalstock på kartan :) men har också exakta måtten på huset och det stämmer inte riktigt så vet inte om man vågar gå på det. Ska ringa kommunen idag faktiskt och fråga =)
 
Eraze Eraze skrev:
Där finns en skalstock på kartan :) men har också exakta måtten på huset och det stämmer inte riktigt så vet inte om man vågar gå på det. Ska ringa kommunen idag faktiskt och fråga =)
Är huset på kartan inritat med husliv eller takkontur då?
 
Eraze Eraze skrev:
undrar om någon vet hur kan få veta hur stort område är prickad mark? vi ska bygga ut men vad jag förstår betyder siffrorna var vattenledningar osv finns.
Så hur ser man hur stort området är?
Den är den större ytan med prickad mark som är vår
Hos oss finns det inritat men utan siffra. Men det är även beskrivet i planen att det är prickmark 3 från vägen. Så kan vara en idé att se om det finns i någon text.

Ska tilläggas att många av ritningarna i vårt område är registrerat på en annan fastighet då ett antal hus är likdana eller spegelvända. Därför finns bara sparsmakat med dokumentation på alla hus utom ett där det ligger ett tjugotal extra ritningar med konstruktion, vvs osv osv.
 
B b8q skrev:
Är huset på kartan inritat med husliv eller takkontur då?
ingen aning? detta är bilden vi har på tomten, sen har vi på själva huset med hur långt det är, väggarna då.
 
  • Fastighetskarta med tomtgränser, byggnader och mått. Skala och koordinater visas. Undertext på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också rekommendera att läsa i planbeskrivningen, alltså texten som hör till kartan. Där står sannolikt hur stort området är, åtminstone om inte planen är jättegammal.

Ofta används 4,5 meter, så om det är dubbelt där skulle jag gissa på 9. Men det är bara en gissning som sagt :D
 
Och hur bra stämmer längden på huset som anges i kartan (16.12) med verkligheten, om du jämför med plattans mått och huslivets mått? Är något av dem nära?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.