Har en öppenspis som visserligen är väldigt mysig och ger viss strålningsvärme men den mesta värmen går till kråkorna.

Tänkte höra var man kan få en måttbeställd snygg instats till ett vettigt pris.

Har hittat Svensk spisteknik på blocket. Någon som vet något om dem och deras grejer?

Vill gärna ha fler förlag på tillverkare som erbjuder detta än den jag hittat.
 
Jag är åxå intresserad av mer info och erfarenheter av detta bolag då jag går i samma tankar...
 
Efter lite grävande har jag bara lyckats få fram att företagets domännamn registrerades för ett år sedan och något företag med det företagsnamnet har jag inte lyckats hitta så jag kommer inte våga beställa från dem ännu.
 
Hej,

jag är också intresserad av måttad spisinsats. Har inte heller lyckats få fram info om företaget annat än en helt OK hemsida.

Finns andra företag som gör måttbeställda spisinsatser?
 
Energikassetten från EuroFire har ju funnits i många år och går att beställa specialutformat.
I mitt hus fanns en energikassett när jag köpte det. Den installerades 1991.
Den är lite plåtig och låter illa när man öppnar luckan och börjar se lite skabbig ut. En arm på luckan drar ett spjäll som rasslar när man öppnar. Spjället flyttar rökgånen från framkant till bakkant.
Taket innuti ligger för nära luckkanten så det ryker in lite precis när man öppnar luckan. Jag har sett flera som säger samma sak.
Dom nya ser bättre ut om man väljer smidesdetaljer på lucka och front. Om dom förbättrat funktionen vet jag inte men bra värme ger den i alla fall.
 
Intressant med kommentar från någon som har energikassetten som jag har sett som alternativ annars. Risken verkar vara att om man vill ha måttbeställd så blir det tunnare material och kanske inte lika robust som en av gjutjärn. För måttbeställda i gjutjärn finns väll knappast?
 
Jag har köpt en spiskassett av svensk spisteknik.
Jag har intet gott att säga om dem.
Hold jer bort fra svensk spisteknik.
De kommer att lurar Jer.
Skatteverket har dem misstänkt for fusk med ROT avdrag.
Svensk spisteknik har fusket med min faktura.
Arbetstiden 8 timer av 2630 kr + moms 26300 kr ROT avdrag 13150 kr.
Svensk spisteknik var i mitt hem 1 1/2 time.
Den spiskassett de installerat för jag inte elda i da sotaren har sagt att den er livsfarlig
 
Svensk Spisteknik vill svara på Laila Ns inlägg enligt följande:

"Varför laila inte kan bruka kassetten är för att hennes skorsten är trasig. Skorstenen skulle ett annat företag laga innan jag kom och monterade kassetten. Men så blev det inte och i samförstånd med Laila monterade vi kassetten innan hon lagade skorstenen (hon skulle göra det efteråt) och nu vill hon att vi ska laga hennes skorsten utan kostnad för henne. Gratis! Men vi jobbar inte gratis och då vill hon inte betala för att hon inte kan använda kassetten. Vi var hos Laila 6tim två gubbar så det blir 12tim arbete dessutom har vi gjort mer jobb som hon fått gratis efter tjat och ändå klagar hon och vill inte betala. Vi har aldrig fuskat med rot-avdraget. och för dom som vill ringa till skatteverket och kontrollera är vårt org.nr SE8212232915
MVH Svensk spsiteknik"
 
Kunde svära på att en medlem skrev ett positivt inlägg efter Lailas... drömde jag det eller är det något knas med nya sajten?
 
Vi har en kassett från svensk spisteknik, väldigt fin och håller en hög kvalitet. Håller inte med LailaN. Faktura och allt stämde på pricken. Kassetten värmer jättebra och mycket trevliga grabbar att ha och göra med.
 
Det positiva inlägget kunde uppfattas som ett typiskt "fulinlägg" från Svensk Spisteknik eller någon med koppling till dom.
 
Precis så Pucco!
 
Jag kan inte rekommendera Svensk spisteknik. Lät dom installera en insats som inte var den snyggaste. Den ser lite skev ut, repig och den är flammig i färgen. Med andra ord ser den ut gjord av en inte så kunnig svetsare. Visst effekten är bra MEN fläkten är högljudd. Så ska man ha den för effekt men inte för att titta på så fungerar den.
De var trevliga att ha att göra med först men är inte trevliga vid påpekande av kvalitén. Kan hålla med om att timpriset är lite väl högt, samt att de inte är på plats och gör jobbet så som det står på fakturan, vilket krävs för ROT-avdrag.

Jag rekommenderar er istället att försöka få tag på en lokal duktig svetsare och hör efter.
 
Donfern skrev:
Jag kan inte rekommendera Svensk spisteknik. Lät dom installera en insats som inte var den snyggaste. Den ser lite skev ut, repig och den är flammig i färgen. Med andra ord ser den ut gjord av en inte så kunnig svetsare. Visst effekten är bra MEN fläkten är högljudd. Så ska man ha den för effekt men inte för att titta på så fungerar den.
De var trevliga att ha att göra med först men är inte trevliga vid påpekande av kvalitén. Kan hålla med om att timpriset är lite väl högt, samt att de inte är på plats och gör jobbet så som det står på fakturan, vilket krävs för ROT-avdrag.

Jag rekommenderar er istället att försöka få tag på en lokal duktig svetsare och hör efter.
Svensk Spisteknik vill svara på det här inlägget:

"Då vi för protokoll över de kunder som har åsikter (vilka vi välkomnar) och inte hittat någon anteckning över ditt problem med en "skev och flammig kassett" vill vi gärna att du kontaktar oss så tar vi en titt på din kassett för avhjälpande isåfall.

Hälsningar Svensk Spisteknik"
 
Istället för att anpassa en insats efter måtten på en öppen spis så tycker jag man ska fundera på att istället anpassa befintlig öppen spis till en bra, snygg kvalitetsinsats. Jag förstår att om det är synligt tegel i öppna spisen så är det svårt, men annars blir det ju alltid bättre om man murar i lite stenar/block och putsar den öppna spisen efter måtten på en bra insats. Det är ingen stor kostnad för en murare/kamininstallatör att fixa detta.

Vet inget om svensk spismiljö men dom där energikasetterna (måttanpassade eller inte)är ju bara för hemska.q(;^;)p
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.