E
Här sitter jag, ensam hemma med min son som precis somnat, och planerar det stundande sängbygget. Tänkte ta lite mått i sovrummet och märker till min förtvivlan att samtliga mätdon antingen är på jobbet, i verkstan, eller i bilen som står inlåst i garaget på andra sidan gården.

Måttbandet i bältet håller dessutom på att ge upp. För tillfället framkallar det mer svordomar än korrekta kapningar.

Därför sitter jag nu och tänker beställa ett gäng nya måttband för att ha minst ett på varje ställe, och något i reserv.

Kraven jag har:
  • Bälteskrok
  • Skruv-/spikögla i nosen
  • Stryktåligt
  • Brottfri utrullning i MINST 2 meter

Utöver det får det väldigt gärna vara med magnet i nosen och bländfritt band
 
Ingen magnet eller bälteskrok men... Talmeter, bättre finns nog inte. En bälteskrok går nog att modda dit med epoxi om det behövs.
 
C
6-metersversionen av talmeter har bälteskrok med snabbkoppling. Men den är ju å andra sidan lite onödigt stor.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Kraven jag har:
  • Bälteskrok
  • Skruv-/spikögla i nosen
  • Stryktåligt
  • Brottfri utrullning i MINST 2 meter

Utöver det får det väldigt gärna vara med magnet i nosen och bländfritt band
Det där låter ju som att du får ett bra måttband, om du hittar ett som uppfyller dina krav. Ett sådant skulle jag också vilja ha.
Enda bandet jag känner till som kan rullas ut så långt är väl Stanley Fatmax, och det måttbandet vill jag inte ha.

Lycka till med jakten, posta gärna ditt slutliga val.
//Ronnie
 
Ja köpte ett milwaukee 5m som ja varit oerhört nöjd med, tror låg på runt 200kr på swedol, hade bälteskrok och ögla, om de klarar 2 m vet ja inte, är 40 mil hemifrån men kan kolla när ja kommer hem om intresse finns
 
E
Hultafors talmeter har jag i verkstan. Den uppfyller alla krav jag har där.

Ute på fält däremot fungerar den inte alls bra.

Jag har kollat lite på Milwaukee, hultafors PR, och stanley fatmax. Dock bara online än så länge då jag haft så mycket att jag inte hunnit iväg till någon butik som har de hemma.
 
C
Emil_K skrev:
Ute på fält däremot fungerar den inte alls bra.
Lite nyfiken - vad är det som inte fungerar bra?
 
E
För kort, ingen bälteskrok, för högt pris per meter mätband för att slängas runt bland takstolar och dammiga betonggolv.

I verkstan däremot finns det inget annat mätdon som kommer i närheten av hur bra det fungerar
 
C
Emil_K skrev:
För kort, ingen bälteskrok, för högt pris per meter mätband för att slängas runt bland takstolar och dammiga betonggolv.
OK, högt pris kan jag köpa, men 6-metersversionen har ju som sagt bälteskrok. Om 6 meter är för kort får du nog lägga till minimilängd på kravlistan också.
 
E
Som sagt så gillar jag talmetern jättemycket. I verkstan.

Men den saknar både skruvögla och magnet i nosen. Även sexmetersversionen. Så den faller bort.
 
C
Emil_K skrev:
Så den faller bort.
Jo, det förstod jag. Anledningen att jag undrade varför den är så dålig för fältbruk är att jag själv är sugen på en. Men om det är öglan och magneten det handlar om så tror jag mig kunna leva utan dessa funktioner.
 
E Emil_K skrev:
Här sitter jag, ensam hemma med min son som precis somnat, och planerar det stundande sängbygget. Tänkte ta lite mått i sovrummet och märker till min förtvivlan att samtliga mätdon antingen är på jobbet, i verkstan, eller i bilen som står inlåst i garaget på andra sidan gården.

Måttbandet i bältet håller dessutom på att ge upp. För tillfället framkallar det mer svordomar än korrekta kapningar.

Därför sitter jag nu och tänker beställa ett gäng nya måttband för att ha minst ett på varje ställe, och något i reserv.

Kraven jag har:
  • Bälteskrok
  • Skruv-/spikögla i nosen
  • Stryktåligt
  • Brottfri utrullning i MINST 2 meter

Utöver det får det väldigt gärna vara med magnet i nosen och bländfritt band
Trådlyft, hittade du något som uppfyllde dina krav @Emil_K? På jakt efter något liknande (förutom bälteskroken) och är sugen på Stanley Fatmax men skulle helst ha ett med enbart metrisk skala och inte både tum/metrisk. På ett så brett band är det jobbigt om man absolut måste vända det åt rätt håll för att få det exakt. Nu verkar de ha flera modeller så kanske någon modell är rätt? Men hittar enbart billiga budgetvarianter hos lokala handlarna och dålig info på hemsidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.