Vad tycekr ni om mått band??? Bra eller dåligt??? Hultafors måttband som är åtta meter är det för stor och klummpigt eller vad tycekr ni??? Är det en fördel att ha 8m istället för 5m???
 
Bob_the_builder
Jag kör med 5m. Längre tycker jag blir för klumpigt. Jag hade ett smäckert Hultafors 5m, men det gick till de sälla jaktmarkerna efter en resa ner från taket. Jag tror inte den modellen säljs längre. De nya är lite större.

För mina behov är 8 m onödigt. Det är ytterst sällan jag tar sådana mått numera (när jag bygger inomhus). Jag skulle kanske kunna nöja mig med 3 m för att skapa lite mer plats för annat i fickorna...

Bredden på bandet är viktig. Är det smalt blir det sladdrigt och det är svårt att "balansera" bandet i luften om man behöver ta ett mått en bit bort (om man står på stege t ex).
 
Jag har ett 10 metersband från Ö & B som kostade 59 spänn, det funkar bra för jag håller på att renovera en mycket nedsliten gård. Ska jag ta längre mått så använder jag timmerbandet som är 25 meter, och visst, lite klumpiga är dom men gäller det inte finsnickeri så funkar det bra. Annars så använder jag mest tumstock för jag har aldrig kommit överens med dessa sladdriga helveten som har en tendens att fastna och gå av när man som bäst behöver dom. Nä tacka vet jag plasttumstockar, jävla leksaker sa jag när jag fick en av en försäljare för många år sen men jag ändrade mig snabbt. Nu skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en trästock om jag mot förmodan skulle lyckas slita ut plaststocken, vilket inte verkar gå.
 
Jag säger som Bob, 5 metarn är toppen ;)
 
Jag har både 5 och 8, men fastnade för 8:an.
Tycker att det är styvare i bandet, vilket gör att det är lättare att mäta upp mot tak, osv.

Dessutom behöver man inte fälla ut en fånig plastflärp när man skall mäta invändiga mått.

Men det är stort och onekligen ivägen ibland, så det beror på vad man värderar.

5:an fick hustrun adoptera ;)
 
Jag har ett 6 meters måttband som jag tycker är alldels lagom.Man får bra plats med det i fickan och det räcker till för att mäta långa brädbitar som som ju ofta är 5.något M långa. Det är ganska brett och styvt. Har även en plasttumstock som nog är bra men siffrorna börjar försvinna på den.
 
favoriten är ju hultafors 5m kanonbra styvt o fint smidigt är det också hänger det i sidan på brallerna använder det mycket på jobbet så jag är alltid där och drar även om jag inte har arbetsbrallorna på mig och ska mäta nåt. ???
 
favoriten är ju hultafors 5m kanonbra styvt o fint smidigt är det också hänger det i sidan på brallerna
Har oxå ett hultafors, och det är bara att hålla med... ;)
 
Våra snickare håller inte med...det gick sönder två Hultaforsmåttband på två dagar när de stomreste hos oss.
Det ena gick av nästan längst ut och det andra gick av längst in.
 
Talmetern är också min favorit!
 
Jo, Talmetern är ju en briljant grej för den ingenjörsinriktade. Riktiga problem kan dock uppstå så snart någon på bygget säger, "öh- få låna ditt måttband en sekund..."

Som bäddat för bekymmer. Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.