Jag håller på och målar MDF-bitar till en möbel med en lätt utspädd högglansig alkydoljefärg (hällde färgen direkt från burken och strök ut med moddlare):

Flera gråa köksluckor ligger på ett brunt underlag, pilar pekar på en tunn kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna var redan målade (överblivna täckskivor från en köksrenovering) så endast en lätt slipning med maskin + en strykning.

Nu till problemet: finishen jag skulle behöva få till är som på följande bord, som är målat med färg från samma burk för några år sedan. Den nya möblen skall nämligen vila ovanpå detta bord. Då våtslipade jag med handdyna i några omgångar (slutade på 800 om jag minns rätt) för att få ned glansen, och blev nöjd med resultatet:

Vit yta, pappersbit, regnbågsfärger i bakgrunden, grå textilunderlag, interiördetaljer, närbild av bordshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tips på hur det skulle gå att få till liknande resultat utan våtslipning? Antar nämligen att det blir ett stort helvete att försöka med vatten + den råa snittytan på MDF-en med svällning då de är så sugande. Vill för enkelhetens skull undvika försegla/måla ytorna som göms vid montering.

Abralon sliprondell med exc. slipmaskin för de stora ytorna, följt av kanterna och sidorna för hand med slipdyna? Behöver egentligen inte bli helt slätt, bara matt (med då måste rondellen/dynan vara följsam nog att gå ned i dalarna från moddlaren och matta hela ytan). Har också tillgång till en polermaskin (bil) om det finns något smart man kan göra med den.

Vill helst också undvika extra lager färg.
 
Redigerat:
Stålull fungerar ganska bra, men du lär bli trött i fingrarna. Har dock bara provat på klarlack, så gör ett test innan.
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Borde la funka att lacka med en matt lack bara?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Slutade med att jag slipade allt med Abralon 500 och 1000 rondeller. Blev väl ok, nackdelen att det tog en massa tid och några tråkiga genomslipningar i kanterna som drog ut på tiden ännu mer att korrigera. Ytan är inte riktigt så matt som jag ville (reflektioner syns fortfarande) men den döljer i alla fall effektivt penseldragen:

Två tärningar på vit yta, en visar fem och andra fyra, mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.