Hej! Bor på 5:e våningen i ett hus byggt 93. Nyligen inflyttad.

Jag upptäckte idag att plastmattan/linoleummattan i badrummet släpper precis vid golvbrunnen. När jag knackar precis vid golvbrunnen så låter det ihåligt). Jag antar att detta innebär att det finns risk för vattenskada?

Vad bör jag göra i ett sådant här läge? Är det någonting jag kan göra själv just nu, för att inte skadan skall förvärras? Bör jag kontakta försäkringsbolag (täcker det öht sådana här skador)?

I förlängningen behöver jag även veta om jag måste byta ut hela golvet i badrummet (räcker det med mattan?) Eller går det att lösa på något billigare sätt?

Tacksam för hjälp.

Se även bild nedan.
 
  • bild (13).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Problemet är nog snarare att de flesta jobbat hela dagen ;)

Det låter som att mattan är dåligt limmad och klämringen som ska hålla den på plats i brunnen inte fyller sin funktion.

Lite beroende på hur väggarna ser ut så är det med största sannolikhet så att du måste byta ut allt vid en renovering.
 
Har du våtrumstapet på väggar så går det att bara byta ut mattan. Räkna med 5000-8000:-. Är det kakel så är det omöjligt att bara byta ut mattan.
 
Är det hyres - kpntakta hyresvärden.
Br - styrelsen. Kan hända dom fixar det. Deras vaktmästare kommer att kolla fukten.
Annars kontaktar du ditt fb och dom leder dig vidare. I värsta fallet får. du riva o åtgärda.
 
Tack för svar!

Här kommer ytterligare en bild, så att ni kan se väggen. Som synes är den kaklad... Så då innebär det alltså att man måste göra om hela badrummet?

Bor i BR. Skall kolla med ordförande imorgon. I stadgarna står det dock att vi själva ansvarar för allt inom lägenheten. Undrar om det ens finns någon möjlighet att styrelsen hjälper mig.

När det gäller att kontakta försäkringsbolaget. Vi har hemförsäkring, samt en tilläggsförsäkring för bostadsrätt. Försäkringarna är på olika bolag. Vet ni på rak arm vilken försäkring det är som ev. gäller vid en sådan här skada?

Finns det risk att jag måste betala allt ur egen ficka?
 
  • bild (30).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra dyrt ut.
Stockholmshem fixade vår gamla lägenhet genom att knacka loss nedre raden kakelplattor och byta mattan. Ingen ny golvbrunn fastän den var från 80-talet, två dagars torktid.
Vi flyttade ett drygt år efter att de hade fixat badrummet.
Eftersom det var en HR blev det inte så dyrt för oss, vi fick t.o.m. pengar tillbaka på hyran eftersom vi inte hade ett badrum under en vecka...

Men man kan ju höra med experterna här på forumet om vad de tycker om metoden.

Ang försäkringar,
I princip betalar försäkringen rivningen av ditt badrum och uttorkningen. Sedan får du stå för resten själv.

Tillägg:
Det är intressant att se hur stora bostadsbolag gör när det är på väg att ombildas till BRF. Personligen anser jag att det är fusk, men att det kan vara kostnadseffektivt för ett fastighetsbolag, eftersom förfarandet är så mycket billigare och det inte alltid blir vattenskador när man fuskar på det sättet.
 
Redigerat:
Står det i stadgarn gäller det. Dom flesta (inte alla ) föreningar brukar göra bes vid försäljning.
Själv kan jah inte ge dig fler tips. Paul S kanske?
 
Jag har inga erfarenheter av Brf men det vanligaste är att man får stå för sakerna själv.

Det är i princip omöjligt att bara ta bort nedersta plattan och byta mattan och ersätta nedesta plattan med en ny eftersom det är väldigt väldigt svårt att få ett godkänt tätskikt.

Ställ in dig på att renovera hela...
 
Eftersom jag jobbar som fastighetsförvaltare så har vi ibland låtit en golvfirma skära bort mattan kant i kant med sista klinkersraden, och sedan låtit de lägga ny matta. Tror att vi låtit göra ett tiotal sådana jobb och då brukar det gå på 3500:- plus moms. Har ochså sett jobb där man gjort uppvik på den nya mattan på den sista klinkersraden, dvs 10-15 cm.

Vi har till och med ibland vid brunnen låtit skära ett snitt och limmat igen, sedan fyllt den lilla springan med transparent silikon. Firman vi anlitar för jobben har runt 20 anställda och lämnar full garanti på dessa "reparationer".
 
Mam kan skära 50x50cm åtgärda problem och svetsa tillbaka mattan.
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
T
kamilenski skrev:
Mam kan skära 50x50cm åtgärda problem och svetsa tillbaka mattan.
Har för mig att det inte får vara svetsfogar så nära brunnen!
 
tank77 skrev:
Har för mig att det inte får vara svetsfogar så nära brunnen!
Kan hända. Nån som vet?
 
T
Likadant på väggarna, då mattan nuförtiden sveps runt badrummet och då mattan endast är 2 meter bred så sätts det en bård på 50 cm som överlappar väggmattan. Alltså inga svetsfogar........
 
kamilenski skrev:
Kan hända. Nån som vet?
Han liknande notering vid besiktning och min besiktningsman sa man bara kan skära bort ca 50x50cm och svetsa dit ny bit matta. Vi har duschkabin ovanför så rent visuellt spelar det ingen roll. Hoppas han hade rätt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.