Hej. Nu har man klantat till det igen. Råkade komma åt taket med en utfälld måttstock och såg att det blivit en repa i taket, Tänkte att det kunde vara rester av metalländen på måttstocken och försökte torka bort med en våtservett, Nu är det en glansig yta där jag torkade som syns vid visst dagsljus från vissa platser i köket. Repan syns knappt om man inte står rakt under, men stör mig på fläcken även om det är en liten fläck ca 4 cm i diameter.

Jag tänker inte måla om hela taket och är tveksam till att det går att måla över fläcken med samma takfärg (taket är målat för 21 månader sedan cirka). Jag funderar på om det går att matta ytan på något sätt med nåt annat än färg?
Är det någon som prövat något tidigare för liknande problem?
 
Mats-S
Tro mig eller ej ... men vit tandkräm brukar funka bra på små fläckar i taket :)
Testa om du vågar, jag har kört den metoden några gånger :cool:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Tro mig eller ej ... men vit tandkräm brukar funka bra på små fläckar i taket :)
Testa om du vågar, jag har kört den metoden några gånger :cool:
Hej igen. Men den vita färgen på taket kanske inte matchar kulören på taket? Syns det inte då?
Vilka slags fläckar har du testat på?
 
Mats-S
F fivefootnine skrev:
Hej igen. Men den vita färgen på taket kanske inte matchar kulören på taket? Syns det inte då?
Vilka slags fläckar har du testat på?
typ skrapmärken som du hade. Tandkrämen är så matt så den kan klara lite skillnader, notera att först ser det skitfult ut innan den torkat.
Men testa på någon avskild hörna på taket så ser du om det matchar :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
typ skrapmärken som du hade. Tandkrämen är så matt så den kan klara lite skillnader, notera att först ser det skitfult ut innan den torkat.
Men testa på någon avskild hörna på taket så ser du om det matchar :)
Tack för tipset. Det är just såna här tips jag sökte. Men jag kommer behöva tänka igenom några gånger innan jag vågar testa. Och kanske först i nån avlägsen hörna. Är rädd att göra det värre. Är ju ingen repa som ska döljas utan själva "glansigheten" som uppstått där jag torkade med våtservett. Men om tandkrämen är matt så kanske det funkar.
 
Mats-S
Minns att jag kom på det här när jag skulle hjälpa dottern att flytta från studentboende i Lund. Kom ner på kvällen, thight tidsplan, hyra släp på morgonen och dra tillbaka till Sthlm på förmiddagen.
Då ser jag alla fläckar i taket efter takstjärnorna som hon har tagit bort ... det där blir besiktningsanmärkning tänkte jag direkt. Det enda jag hade som kunde täcka det var tandkräm så jag fixade fläckarna med det.
I princip ej märkbart på morgonen, ingen anmärkning på besiktningen :)

Men som sagt, ofarligt att prova på ett "dolt" ställe :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.