Hej!
ska börja med stommen på vårat utbygge, undrar bara vilket mått skall man försöka att ha runt fönster och dörrar på regel stommen?
d.v.s. säg att ett fönster har måttet 1000x1000mm ska man då bygga reglarna så att fönstret passar i ett "hål" i stommen på ca 1020x1020mm? eller vad brukar måtten vara runt fönster och dörrkarmar?

//Niklas
 
regla efter vad fönstret heter tex ett 9*12 har en inräknad drevmån så det är alltså mindre än 9*12 om du mäter det.+själv brukar jag lägga på ca 10 millimeter till utöver.
 
Ett fönster som är 9x12 håller måttet 885x1185mm. Det är alltså lämpligt att göra hålet som fönstrets modulmått, dvs 900x1200.
 
självklart...:) när man mäter dem så är de ju mindre... tackar för svar!
 
Mikael_L
Och du, lägg hellre på 5 mm än att det råkar bli mindre. För det blir ett h---ete att dreva om det blir för smalt.

Jag (miss)lyckades med att få en lite rombformad öppning, rätt mått men lite sneda sidor. I ök på ena sidan och nk på andra, där glipan närmar sig oändligt liten är det lögn att få in drev. Får kanske försöka skumma, men det är säkert svårt det med. Eller så tar jag ur fönstret och karvar bort lite material från reglarna.
 
Ja, om huset är lite krokigt så är det nog en bra ide att lägga på några millimeter. Skumma går dock bra även när glipan är väldigt liten.
 
Mikael_L
yxet skrev:
regla efter vad fönstret heter tex ett 9*12 har en inräknad drevmån så det är alltså mindre än 9*12 om du mäter det.+själv brukar jag lägga på ca 10 millimeter till utöver.
Lite OT, svenska fönster, med det gamla modulsystemet i ryggen gäller detta för.
Men det finns också fönster som verkligen är 1000x1000 om det står så. Så det måste man kolla för säkerhets skull. Nu hade ju TS mätt, så då är det grönt i det här fallet.
 
Hos en del tillverkare är en modul tom 20mm mindre dvs ett 10*10 fönster är 980*980.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.