Hej alla!
Vi har köpt oss en extra bred Bosch induktionshäll (en PIK975N24E) där det i installationsanvisningarna finns två mått för ena måttet på hålet. Tydligen är det beroende på hur mycket som är kvar av bänkskivan mellan hällen och väggen bakom, är det 50 mm ska hålet vara 500 mm och är det 60 mm bör hålet vara 490 mm.

bredd.jpg

Jag förstår inte riktigt logiken/tanken bakom detta - är det för att öka på avståndet mellan hällen och den bakomvarande väggen som man ska ha ett större hål kanske? Att "maka hällen framåt" så att säga...

För hålets storlek borde ju bestämmas av hällens fysiska mått bara...


Jag ringde Boschs kundservice och fick höra av första killen som svarade att han hade ingen aning om varför det var så, andra personen jag kopplades till sa bara kort att det spelar ingen roll (vilket ju känns lite underligt, nååågon orsak till att man skriver så i installationsanvisningen borde det ju finnas...


Saken är den att den spishäll vi ersätter hade just 490 mm's hål så jag hade hoppats på att bara behöva såga upp på bredden. Men det ääär "bara" 50 mm kvar av bänkskivan mellan hällen och väggen så enligt instruktionerna borde jag ha ett 500 mm brett hål...

Någon här som vet varför det är två olika mått angivna? "Törs" jag köra med 490 mm brett hål tror ni? Det är nämligen lite småbökigt att såga på längden pga en underliggande förstärkning i bänken...

Tack på förhand för goda råd :)
/Rikard
 
Jag hade ju definitivt kört med det minsta måttet d.v.s. det på 490 mm. Det är förövrigt samma djupmått som jag har på min häll som jag sågade ut för för några veckor sedan. Glaset på hällen sticker oftast bara ut ca 10 mm utanför hålet så att såga för stort hål är ingen höjdare. Såga upp på bredden och prova montera hällen. Går den i, bra. Om inte, såga upp.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag körde med 490 mm och den verkar passa bra. Nu ska man bara få hem en elektriker som kan koppla in den...

dry_fit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Rikard
 
  • Gilla
bygga2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.