Hej!

När jag tittar på tjockleken på mineralullskivor följer det alltid måtten på reglarna men cellplasten finns vad jag kan se i 20, 30, 50, 70 eller 100mm. Varför finns inte cellplasten i samma dimension som reglarna?
:confused:
 
Cellplast är inte tänkt att använda i regelkonstruktioner, där är mineralull ett bättre och billigare alternativ.
 
Vad är cellplast tänkt att användas till? Hur är konstruktionen vid isolering med cellplast?
 
Stora fördelen med cellplast som isoleringsmaterial är framförallt att det är formstabilt. Man behöver alltså inte bygga en ram runtomkring utan kan sätta upp skivan direkt.

Största nackdelen med cellplast som isoleringsmaterial är att det brinner för bra.
 
Krawk skrev:
Stora fördelen med cellplast som isoleringsmaterial är framförallt att det är formstabilt. Man behöver alltså inte bygga en ram runtomkring utan kan sätta upp skivan direkt.

Största nackdelen med cellplast som isoleringsmaterial är att det brinner för bra.
Ok, men hur fäster man skivorna om man inte har någon form?
 
Man fäster normalt skivorna utanpå bärande stomme med långa skruv eller spik och stor bricka.
 
Krawk skrev:
Man fäster normalt skivorna utanpå bärande stomme med långa skruv eller spik och stor bricka.
Och sen nån slags spikläkt för att fästa fasad/skivor eller?
 
Thoomas skrev:
Och sen nån slags spikläkt för att fästa fasad/skivor eller?
Japp
 
Hur fäster man spikläkten bäst utanpå cellplasten? Säg att man ska ha 150mm tjock isolering utanpå stommen. Spiken för att få fast läkten blir väldigt lång om den ska fästa i stommen! Eller hur är tekniken?
 
Isolerskruv
 
Bror skrev:
Isolerskruv
Så trevligt att det finns lösningar på allt! d^_^b
 
Jag kan tänka mig att det finns en viss risk att väggen inte blir speciellt rak om man skruvar fast spikregeln direkt på(genom) cellplasten. Bör man ha någon typ av mellanlägg mellan spikregel och väggstommen?
 
Ingen som har koll på ev. mellanlägg?
 
Remsor av masonit eller plywood fungerar säkert bra som mellanlägg. Isolerskruv finns i längder från 50 upp till 390 mm vad jag vet. Men varför varför vill du använda cellplast i stället för mineralull?
 
det finns brickor i samma tjocklekar som cellplasten. Frågan är varföpr man kör cellplast istöllet för fasadskiva. men men det var inte det som var frågan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.