Hej!

Jag håller på att renovera ett rum i vårt hus från 30-talet. På väggen satt en gammal friskluftsventil i gjutjärn/svart stål. Ventilen var målad ganska tjockt med vit färg. Min tanke har varit att skrapa rent och måla om den med elementfärg.

Efter att jag läst en del om häft-grund på rostiga ytor så har jag blivit lite skeptiskt, speciellt efter att jag målade den en gång och hela ventilen blödde igenom rostprickar genom häft-grunden.

Till detta hör att jag ska måla taket i en matt vit linoljefärg. Jag har också ett projekt där jag håller på att renovera en parkbänk med gjutjärnssidor där jag använder linoljefärg. Då slog det mig att jag kanske kan måla ventilen först med järnmönja och sedan matt linoljefärg.

Jag har försökt att hitta nån information om just matt linoljefärg på metall, men inte hittat något. Är det någon här som målat matt linoljefärg på metall eller har en känsla för om detta är en bra eller dålig ide?

Tacksam för svar/vägledning!
 
Jag skulle spontant valt "vanlig" linoljefärg, dvs inte matt. Just runt en ventil kan det vara bra att kunna torka av smuts och det blir inte bra om du målat med matt färg. Smutsen blir svår att torka av utan att det blir grått och fult. Om det sedan är någon skillnad på hur det ev blöder igenom rost vet jag inte. Men linoljefärg är iaf generellt bra färg till metall.
 
  • Gilla
Rilby
  • Laddar…
Rilby Rilby skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera ett rum i vårt hus från 30-talet. På väggen satt en gammal friskluftsventil i gjutjärn/svart stål. Ventilen var målad ganska tjockt med vit färg. Min tanke har varit att skrapa rent och måla om den med elementfärg.

Efter att jag läst en del om häft-grund på rostiga ytor så har jag blivit lite skeptiskt, speciellt efter att jag målade den en gång och hela ventilen blödde igenom rostprickar genom häft-grunden.

Till detta hör att jag ska måla taket i en matt vit linoljefärg. Jag har också ett projekt där jag håller på att renovera en parkbänk med gjutjärnssidor där jag använder linoljefärg. Då slog det mig att jag kanske kan måla ventilen först med järnmönja och sedan matt linoljefärg.

Jag har försökt att hitta nån information om just matt linoljefärg på metall, men inte hittat något. Är det någon här som målat matt linoljefärg på metall eller har en känsla för om detta är en bra eller dålig ide?

Tacksam för svar/vägledning!

Det funkar säkert utmärkt, du behöver inte använda mönja heller invändigt. Matt linoljefärg (iaf Ottoson som jag har erfarenhet av) består i princip av pigment, kokt linolja, förtunning och torkmedel. Det är den relativt stora mängden förtunning som gör att den blir matt. Linoljan fäster utmärkt på metall, utomhus på delvis rostiga ytor, kanske man skulle vilja ha en linoljefärg med innehåll av rå linolja som kryper bättre i rosten, men detta var ju inomhus...
 
  • Gilla
Rilby
  • Laddar…
Hej!

Kan nu återkomma med resultat.

Jag målade först ventilen med järnmönja, grundning och sedan outspädd. Därefter matt vit, Ottossons. Har krävt tre lager. Funderar på ett fjärde. Detta är förmodligen för den mörka bakgrunden.

Kort och gott kan jag säga att det blivit väldigt bra! Ventilen ser väldigt fin ut jämfört med tidigare då det var väldigt mycket färg på den.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.