Snabb fråga innan beslut faller:

Hade ni valt IKEAs svarta stenmjöls-skiva a 11'000 eller matt svart granit a 16'000kr?

Kanske nån som stått inför samma val?
 
Det är väl samma ställningstagande om man vill ha laminat som liknar trä eller äkta vara?
Vi har matta granitskivor som blev riktigt bra efter en behandling/impregnering.
De är "tyngdpunkten" i köket och lyfter känslan av lite lyxigt.
Praktiska är de när man bakar och lagar mat.
Väldigt lätta att hålla rena tack vare impregneringen. (ca: 3 år gamla nu)
 
@WideGlide

Yes, en som har matt! Jo, lite så vi kände när vi stod på IKEA och insåg att det inte var riktig sten (som vi trott nån månad innan vi äntligen kom dit för att köpa vitvaror).

Två frågor:
1) Bor i lidköping och vi har hittils inte lyckats hitta ett ställe där vi kan se den matta graniten live. Och det är väl fet ända råd vi fått om granit: superbra, men se den sten ni väljer live innan ni beställer.

2)Vad är det för impregnering exakt?
 
Vi köpte våra skivor från Polen. Granitskivorna var inte behandlade när de levererades.
Problemet med fläckar från fett och olika vätskor var en besvikelse.
Vi kollade på internet vad man kunde göra åt detta.
Vi hittade ett svenskt företag som hjälpte oss att dels ta bort fläckarna och även impregnerade skivorna som skydd mot framtida fläckar. CGK sten tror jag företaget heter.
De skickar stenprover om du vill.
Rengörning och impregnering var från AKEMI.
http://www.s-tandberg.no/c-81-AKEMI-PLEIEPRODUKTER.aspx
Efter behandlingen har vi inte haft några problem (y)
 
Om var beredd att betala tvåsiffrigt för en exklusiv bänkskiva så skulle jag välja det äkta alternativet, även om det är dyrare. Om inte annat för känslans skull. Om priset är en viktig fråga så välj en laminatskiva eller träskiva istället.
 
pelpet skrev:
Om var beredd att betala tvåsiffrigt för en exklusiv bänkskiva så skulle jag välja det äkta alternativet, även om det är dyrare. Om inte annat för känslans skull. Om priset är en viktig fråga så välj en laminatskiva eller träskiva istället.
Eller hur!
 
Wide Glide skrev:
Vi köpte våra skivor från Polen...

...Vi hittade ett svenskt företag som hjälpte oss att dels ta bort fläckarna och även impregnerade skivorna som skydd mot framtida fläckar. CGK sten tror jag företaget heter.
Var det CGK som var från Polen? Eller vart/hur fick ni tag på den och vad kostade den? Lite läskigt om den pajar på vägen? Men pris är ju superviktigt. Har en kompis i Warsawa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.