Vi bygger carport/garage(misstänker att det blir verkstad)/förråd/vedbod på 7x15 meter. Då räknar vi 3 m per bil på bredden i carporten, så kvar till förråd, verkstad osv blir alltså 9 meter. Själv tycker jag att det verkar stort just nu...men när trädgårdsmöbler och verktyg och ved och maskiner och kartonger och cyklar osv. är på plats blir det nog lagom!
Fönster i förråd staplar man nog ändå bara kartonger i vägen för, vi satsar på bra lampa istället!
 
Grundregeln för garage är att de rymmer en bil mindre än vad man bygger dem för. Det kryper alltid in cyklar, gräsklippare, båtmoterer,färgpytsar osv och tar en bilplats.

Bygger för nuvarande carport på 4 X 6 meter plus ett lika stort förråd. Med överhäng kommer taket att bli ca 9X7 meter. 3 meter i bredd tyckte jag var för snålt då jag vill kunna öppna dörrarna på bilen fullt ut utan att klappa i nått
 
Hej,

Som sagt - grundregeln är att ett garage krymper, så om möjligt bygg lite större än avsett. En annan sak som är viktig är att utseendet passar bra till omgivningen samt stämmer med huset.
Vi har byggt ett garage på 75 kvm - 7,5 x 10 m. Platsen passar bra och stör inte grannar och designen sammnfaller med huset, samma taklutning t ex.
I början kändes det gigantiskt men när vi målade det såg det bättre ut. Idag kan jag faktiskt tycka att det kunde vara 7,5 x 11 m istället...
Loftet är ca 45 kvm boyta som kan användas till massor med saker.
Slutsats - försök alltid att bygga 15% större än du tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.