Kanske fel delforum, men vi provar här:

Skall kakla en vägg i garaget (där utslagsbacken är), har tillgång till standardkakel 15x15.
Dock kan jag välja på matt eller blank.

Och det är nu jag behöver hjälp, vilket är lättast på sikt att hålla snyggt och fräsht?

/L
 
Rent instinktivt känns blankt "rätt"', men ett matt kakel ser mindre snuskigt ut.
 
Ja det är lite så ja funderar oxå, att ett matt ser mindre skitigt ut, det är ju ändå ett garaget så det skall vara funktionellt och lättstädat. Att hålla ett blankt rent o blankt känns som en massa extra jobb?

Nån som har erfarenhet?
 
Hm, jag hade ju trott att ett blankare kanske lättare ser smutsigt ut, men att det å andra sidan är betydligt lättare att göra rent...
 
AnneFi
Jag hade ett blankt kakel i lägenheten. Svart.
Trots att alla varnade mig för hur all skiten skulle synas.
Jag bet ihop i lägenheten för jag skulle ta mig fan inte erkänna hur rätt alla andra hade.

idag när jag har flyttat kan jag säga att jag aldrig någonsin skulle sätta ett blankt kakel igen.
varje dag gick jag och polerade plattorna för att det inte skulle se ut som man bodde i en svinstia.

Det var riktigt snyggt när det var rent, men det var mycket sällan rent.
 
Enl mig och min hustru:

mörka plattor = matta
ljusa = blanka

Tag 2 plattor var och tejpa på väggen. Sen smutsa med fingrarna.

Matta vill du inte ha...
 
Fast det är ju ett garage, det ska vara lätt att hålla rent men hur det ser ut spelar väl ingen större roll? Jag håller med kamilenski och hans hustru, skulle sätta blankt hellre.
 
Vi har sedan 2 år tillbaks matt vitt kakel i köket på jobbet. Inte kul !
Den matta ytan fungerar som en vit "griffeltavla". Alla repor syns mycket väl. Speciellt om man kommer åt kaklet med någon metall el. dyl. Och det verkar vara omöjligt att få bort märkena. Det enda som hjälper är att gnugga frenetiskt med rengöringsmedel för glashällar.
Har blankt hemma i både köket och badrummet och det finns inte en enda repa på dessa 20 år gamla kakel.
För min del blir det aldrig mer något matt kakel. Speciellt inte i ett garage . . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.