Vi har ett litet dilemma....skall ha en svart granitskiva i köket. Denna finns både som mattslipad och högblank (som man kan spegla sig i).

Någon som har liknande och synpunkter på valet?

För min del lutar det åt matt pga reflexer från spottar men den blanka ser ju elegantare ut.

 
Hur är den matta att rengöra? Jag trodde bara det fanns blanka stenbänkar. Hm, jag har aldrig sett en matt stenskiva men tror ändå att en blank vinner i längden.
 
Ja det är väl nackdelen....fettfläckar kommer ju in i stenen lättare....vet inte hur man gör rent....borde funka med Ajax Kitchen eller dylikt!
 
Granitens överlägsna kvalité när det gäller tålighet mot diverse livsmedel som kan fläcka stenen, reptålighet osv. tas dessvärre, till viss del, ner om man väljer den mattslipade ytan.
Tyvärr........ :-/, då den matta är många gånger snyggare tycker jag, som personligen har väldigt svårt för den där spegelblanka ytan, både vad gäller ren estetik samt pga. att där syns varenda fingeravtryck när ljuset ligger på från fel håll och dessutom kan ljusreflexerna kännas besvärande.

Nu var det ju svart ni skulle ha, jag vet... ;), men den ljus,ljusgrå, svagt spräckliga graniten (tex. Kaschmir white) i mattslipat utförande är sanslöst vacker :-*, man kan inte tro att det är samma granitsort om man jämför en blank med den matta.

MVH//Christina.
 
Problemet löst! Det blev en grå laminatskiva från HTH i stället, 4 cm tjock.

Det blev repor för lätt i graniten och jag orkar inte stå och efterbehandla den stup i kvarten!
 
Ett kostnadseffektivt och prisvärt val tycker jag (som själv har ljusgrå laminat 4 cm. ;)), spec. när kostnaderna adderar varandra i nybyggnadssituationen och man har flera småbarn, bänkskivor går ju att byta ut så småningom, när laminatskivans livslängd ev. är slut eller lust att förnya sig ev. inträder :)

MVH//Christina.
 
Vi valde matt svart för ca 3år sedan, har inte ångrat oss en sekund.
Inga problem med fläckar eller efterbehandling ej heller repor.

Man skall dock inte använda massa starka rengöringsmedel eftersom de tar bort för mycket fett och när stenen är ny/torr blir det en del fläckar men efter siliconoljning suns inte detta.
Vi våttorkar med vatten och har inga problem med fläckar.

Man skall nog även vara försiktig med att dra omkring aluminiumkastruller/kärl då det kan skava av sig på graniten.
 
Hej ni!

Jag vill inte göra någon besviken, men laminaten från HTH är ju inte precis 4 cm tjock och supertålig. Laminaten är snarare millimetertunn (max!) även om skivan den sitter på är tjock. Redan första veckan i nya huset lyckades jag slå upp ett 4-5 mm jack mitt i den grå HTH-laminatskivan när jag tappade ett bestick från ca 2 dm höjd. Snacka om otur! Där har jag ett fel som bara kan skyllas på mig själv, men jag trodde faktiskt att skivorna tålde mer.

 
Calle Anka skrev:
Det blev repor för lätt i graniten och jag orkar inte stå och efterbehandla den stup i kvarten!
???

 
H
hej
Fråga från en novis. Blir det repor lätt i granit?
Det var en anledning till att vi vill ha det nu när vi byter kök. Att den tål det mesta och är snygg även efter ett år till skillnad från laminat (iallafall hemma hos oss).

mvh Kerstin
 
För mycket repor i granit??
Kvalificerat *** snack
Granit är överlägsen vad gäller reptålighet, möjligen Fragranit som är bättre..
FNYS! ;)
 
"Repor" kanske skall förtydligas....om man drar med en nyckel på en matt granitskiva så blir det märken av nyckeln, stenen påverkas inte speciellt men metallen från nyckeln syns markant och detta måste man åtgärda med olja mm.

Eftersom graniten är svart syns märken från metall lätt. En grå matt granit har man inte samma problem med.

Graniten är ju annars "sten"-hård men det glansiga är mindre "repbenägen"....

Vi har en laminatskiva från Tibrokök idag utan jack efter 5 år. Det finns visst olika kvalitet på laminat hos HTH också.

I vårt fall gick graniten bort pga behandlingsmeket även om det är snyggt.
 
swemax skrev:
Man skall nog även vara försiktig med att dra omkring aluminiumkastruller/kärl då det kan skava av sig på graniten.
Det var detta jag menade med repor Göran...... ;)
 
Men om man kör med blank granit som är ordentligt såpabehndlad så bör det väl inte vara några problem med repor. Räfflad kastrullbotten mot slät yta borde innebära "inga repor"...ELLER?
Skall beställa/pröjsa vår granit om en månad ca (när jag gjort köket klart) och det enda problmet jag hört om med granit är att om man har skarpa kanter (inte alls fasade) så kan det flisa sig om man tex tappar en kastrull där. Samt det faktum att det är lite dyrare då så klart  :p Och man lär sig visst vara försiktig med att sätta ner glasen också  ;D

Boogie
 
Det blir nog inga större problem och oljning hjälper säkert. En granitskiva blir bara bättre med åren sägs det.

Men den skivan jag ville ha gjorde dessvärre inget bra intryck om man drog en nyckel eller kastrull på den. Man ser spåren av metallen. Dessa går ju att få bort men man får gno och olja lite. Säljaren i butiken bekräfta problemet med svarta OCH matta skivor.....jag var helt "matt" när jag gick därifrån ;)

Andra granitskivor kanske uppför sig annorlunda?! Det verkar så mtp forumisternas olika svar.

Vi valde nu, än så länge, ett snyggt gråaktigt laminat som verkade stenhårt. Jag bankade och drog nyckler.....utan ett märke.

Sen blev de några kronor billigare också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.