Martin_B
Om man väljer en planlösning där man har ett rum för matsal och ett för vardagsrum, dvs. inte helt öppen planlösning. Vilket rum bör vara störst? Matsal eller vardagsrum?

Tittar man på gamla ritningar från fina gamla hus från början av 1900-talet, så är det inte alls ovanligt att matsalen är störst och salongen (vardagsrummet) är betydligt mindre. I vissa fall är t.o.m förmak större än vardagsrum/salong.

Visst är det trevligt med stor matsal där man kan ha ett rejält långbord, men även vardagsrummet vill man ha rymligt.

Hur har eller hade ni gjort? För nackdelar?

Inget akut, är bara lite nyfiken :)
 
D09
Det beror på era vanor eller vilka vanor ni vill skapa

Förr var väl familjerna större och det var mer gemensam tid kring maten samt längre tid tillsammans . Inget som hindrar att fortsätta vara så.

Här hemma är familjen inte så stor och har mer eller mindre öppen planlösning på hela bottenvåningen så det finns inga hinder för långbord vid högtider när det kommer många och hälsar på.

Hade personligen valt det mindre rummet som matsalsrum för att få en mysigare känsla eftersom det är sällan man är många samtidigt.

Hade vi varit en stor familj hade det nog varit tvärtom
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det beror också på hur lätt det är att möblerna rummen, t ex om det är många dörrar är det ofta svårt att hitta en bra vägg att ha soffan mot samtidigt som det finns en vägg mittemot för teven medan det fungerar väl när matbordet står mitt i rummet.
 
Det beror väl lite på var man vill vara mest.
När husen byggdes i början av 1900-talet användes ibland salongen som herrum, där männen kunde sitta lite ostört och dricka någon spritdryck och röka. I matsalen samlades däremot alla och behövde således vara större.
 
D
Jag personligen hade föredragit större vardagsrum än matsal.
Skulle väl säga är nog väldigt personligt beroende som tidigare nämnt vilka rutiner man vill ha och har.
Det förändras ju även mycket med tiden hur det ser ut.

Nu går jag lite från frågan men något jag har undrat över varför man för i tiden hade balkongen i sovrummet.
Kan ju tänkas att för mer var ok röka inomhus och inte samma behov att gästerna passerar sovrummet för att kunna röka på balkongen. Ursäkta man gick ifrån frågan lite.
 
Daniel_82 skrev:
Nu går jag lite från frågan men något jag har undrat över varför man för i tiden hade balkongen i sovrummet.
Balkonger var knappast en plats man vistades för att umgås, istället var det en praktisk lösning för att kunna vädra sängkläder! Våra vanor har förändrats och nu möbleras istället balkongerna och en massa växter och mindre grönsaksodlingar får istället vara där.
 
  • Gilla
Daniel_82
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i ett stort härligt funkishus i Stockholm. Matsalen var rymlig men vardagsrummet betydligt mycket större - nå, på den tiden kallades det salong. Det praktiska var att det var skjutdörr/ar mellan rummen så stora familjetillställningar/bröllop etc var möjliga då man kunde duka långbord.

Matsal behöver inte vara större än ert vardagsliv + några trevliga vänner. Men planera för utvidgning, om du har möjlighet. När jag byggde för tio år sedan tog jag hänsyn till detta. Matsalsbord för 4-6 personer men det går att utvidga till 20 utan problem.
 
Martin_B
Tack för många kloka svar! Bra infallsvinklar!

Det låter ju så klart logiskt att man bör planera för vardagslivet snarare än jättekalas man har några gånger om året. Helt riktigt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.