Hej!
Jag skulle vilja ha tips på möblering av mitt matrum, brevid köket.
Rummet är 395 x 275 cm och "öppet" in mot köket i form av en köksö.
Köket är i björkfaner, http://www.ikea.com/PIAimages/31379_PE094797_S3.jpg
och väggarna är tapetserade i ljusgrönt. På ena kortsidan finns ett fönster 140 cm brett och mittemot, ett valv 180 cm.
SNÄLLA Hjälp!

Vill ha det ljust!
Tips på Gardiner? Möbler? Färger?
Förvaring är en bristvara i lägenheten, så det vore bra att klämma in nånstans med. ;)

th_Matrum.jpg
Jag är kass, så jag vet inte hur man får till en bättre bild :-[
 
Hej! Brukar alltid svara med att ställa frågor har jag märkt. Så: vad har du själv tänkt dig? Vad har du för stil i resten av lägenheten/huset? Modernt, IKEA, ärvda saker?
Hur många personer brukar äta där varje dag och när du har gäster? Har du tänkt dig luftig eller robust möblering?
Efter diskussionen om matbord tycker jag att MIO:s Plaine är ett fint alternativ, om man gillar stålben.
Vilken typ av förvaring tänkte du? I ett matrum kan jag tänka mig skåp med övre halvan i vitrin, för glasgrejjer, under kan man ha vad som helst om dörrarna är hela.
Till ljusgrönt och björk kan jag tänka mig rött (fast det blir lite juligt), mörkblått, svart, eller gult. Det beror på golv och möbler. Lite förslag från mig.
 
Jag skulle föreslå förvaring längs med hela 395 väggen rakt fram, i form av väggmonterade köksväggskåp från IKEA med höjden 70 cm. 4 x 80's skåp (pardörrar) och ett med 60's bredd i mitten, då har du kvar 7,5 cm till passbit i var kant för att kunna öppna dörrarna ordentligt. Börja med 7,5 cm. passbit+ 80 Abstrakt vit högblankt dörrpar (Går ju bra med björk också om du vill)+ 80 skjutvitrin+60 vit+80 skjutvitrin+80 vit+ 7,5 passbit=395 cm på bredden (toppskiva från vägg till vägg) och med totaldjup inkl toppskiva ca. 38-40 cm.
Montage ca. 20 cm. från golvet vilket ger bekväm avställningshöjd ovanpå (ca. 93 cm), luftigt intryck iom. att golvanslutning saknas (extra plus för lättstädat under).
Dessutom blir det ett perfekt utrymme på hela väggen ovanför, för trevliga tavlor/bilder osv. vilka fungerar som accenter i både färg, form och material, kan med stor fördel belysas med takspottar längs med hela väggens bredd (helst med dimmerfunktion) vilket kan bli oerhört effektfullt :surprised:.
I vitrinskåpen med skjutdörr monteras med fördel belysning tex. IKEA's 'Non' eller 'Trettio'.

Med förvaring som inte är djupare än 40 cm. så har du kvar 235 cm, vilket passar utmärkt till ett långt (ca. 200-240 cm) bord med 90-100 cm bredd mitt i rummet, dvs. fri passage framför fönstret och valvöppningen, sedan 3-4 stolar på var långsida och möjlighet att duka även kortsidorna vb med extrastolar. Du har vid en bordsbredd på 90 cm. ca 72 cm kvar till stolar på var sida om bordet och det behövs för att inte rummet ska kännas trångt och för att man ska kunna passera bakom stolarna även om det sitts i dem, ta dessutom hellre en nätt stolmodell än en 'tyngre' variant ;).

MIO's Plaine 'Ellipsform' är ett bra och billigt alternativ till 'Superellipsen' som är ursnygg, gillar man inte den stilen kan man tänka sig ett massivt träbord i antingen oljad björk eller, vilket jag skulle föreslå, oljad ek.
Eken skulle ge ett litet avbrott till björken i köket och de två träslagen går utmärkt att kombinera.
Stolar i 'Myran/Sjuan'plagiat tex. 'Miller' hos MIO eller IKEA's variant (de flesta möbelkedjor har liknande), fördelen är att de är stapelbara och även lättplacerade som extrastolar i andra rum, vilket gör att man kan duka med likadana stolar de gånger man är många.

Snygg belysning över matbordet som går att dimmra ner, helst två taklampor jämnt placerade om du har ett långt bord, ger bättre belysning över hela bordsytan, vilket gör det trevligare oavsett var man sitter, samt att bordet kan funka som extra 'arbets/skrivbord' också vb.
Ingen matta under bordet tycker jag, det krävs en väldigt stor matta för att det ska bli snyggt och den blir bökig att hantera.
Hellre en avlång mindre matta mellan bord och valvöppning på 200-250 cm. längd, varför inte en plastmatta i kul mönster och valfri accentfärg som både kontrasterar och kompletterar de gröna väggarna, grönt är en 'knepig' färg, kan variera hur mycket som helst (blågr. turkosgr. oliv, grågrön, lime, mossgr. gräsgrön osv osv. ;)) och iom. att du bara skriver 'ljusgrön' så är det svårt att föreslå passande nyanser till, men det finns hur mycket läckra kombinationer som helst, bara man vet vad det är för sorts 'grön' du har.
Inga tunga gardiner, sy eller låt sy upp en hissgardin i vitt som silar ljuset, kan med fördel bytas till annan färg/mönster på vintern och varför inte tex. ta upp mattans eller någon tavlas accentfärg isf.

Lägger med lite länkar på hur jag menar, se dem som just exempelbilder, det finns liknande produkter hos de flesta möbeltillverkare, det är svårt att säga exakt 'den' eller 'den' möbeln, då jag tex. inte vet vilken budget du har att röra dig med eller om du har flera småbarn osv.

MVH//Christina.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...130&langId=-11&parentCats=10110*10652 (Vitrinskjutdörrar)

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...875&langId=-11&parentCats=10110*10652 (dörrpar Abstrakt vit)

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...677&langId=-11&parentCats=10105*10310 (Matbord ek 220x90, MIO mm. har liknande, snyggare men även dyrare ;))

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=10117*13754*12178 (Stol vit eller björkfanér om du hellre har vitt bord, MIO har en liknande 'Miller'-> lite snyggare ;))

Mattexempel från Pappelina.
vera_stor.jpg

*EDIT* Ojoj, jättelångt igen.... :-[, hoppas du orkat läsa.

 
Christina!

Oj vad mycket bra tips! Tack! :D
Jag ska sätta mig och försöka rita upp det. IKEA är ett utmärkt val för oss. Det är jag och min sambo som bor här. Passar vår budget perfekt! ;)

Tack igen för att du tog dig tid!!

Mvh Katarina
 
kattiiz skrev:
Jag ska sätta mig och försöka rita upp det. IKEA är ett utmärkt val för oss.
Kul att du gillar idéerna, lägg gärna in bilden sedan du ritat upp den, eller ännu hellre länken till albumet där du lägger upp den så kanske bilderna syns lite tydligare ;), tveka inte att säga till om du vill diskutera andra alternativ om detta inte skulle kännas rätt för dig :).

Här är länken till Pappelina www.pappelina.com, de har helt underbara plastmattor, världens skönaste att gå på (har dem själv i kök, hall, tvättstuga och arbetsrum) och lätta att tvätta (spolade av mina med högtryckstvätten på altanen för några veckor sedan, som nya igen ;)) och dessutom massor av färger och mönster.
Nackdelen är priset som i förstone låter högt, jag har emellertid provat även IKEA's plastmattor och de kostar under halva priset, men där gällde verkligen att 'snålheten bedrog visheten', de är vassa och otrevliga att gå på barfota, går inte att maskintvätta, ligger inte still på golvet utan far omkring med ett 'skrapigt' ljud som följd :p
Håller du stram budget på övrigt så tycker jag att du ska unna dig en eller ett par ordentliga mattor, det har du igen många gånger om.
Dessutom skulle du gärna följa upp med samma matta inne i själva köket för kontinuitetens skull, de funkar utmärkt även där, går tom. att torka av med fuktig tras om man skulle råka spilla :D ;)

Glömde igår att skriva, nöj dig med max tre olika färger i samma rum (på fast och större inredningsdetaljer som väggar, möbler, gardiner+mattor), du bör helst inte blanda in fler då det isf. lätt ger rörigt intryck, men helt asketisk behöver man ju förstås inte vara för det :), du kan ju dessutom variera nyanser och kulörstyrka på de två-tre olika färgerna och iom. det komma upp i stora variationer samt addera med en vit bas.

Vilken typ av grönt har du på dina väggar?? (har du rent av något NCS-nummer på den gröna nyansen?)

MVH//Christina.
 
Jag har provat att ställa vår (oerhört opassande) furuskänk, 40 djup, längs 395 väggen och matbordet (i glas!) 160x90, längs med. Men jag tyckte det kändes lite trångt... ???

Vad tror du om ett runt bord, 115 i diameter?
189_19.jpg
eller
17744_PE102052_S3.jpg
Det kanske blir ännu värre?? Tänkte om man ställde stolarna "diagonalt" sas...

Förvaringen längs väggen känns som ett måste...
*Tänker på alla gardiner/dukar/lakan som får plats där...* ::)
 
Ser ju ut som en jättesnygg grågrön nyans, iaf. på skärmen :)

Den blir det nog inga svårigheter att hitta passande accentfärger till, om nu inte skärmen ljuger å'det grövsta ;)
Passar utmärkt tillsammans med ek, vitt, metallben på stolar, samt metallramen runt vitrinluckorna och skåphandtag osv.
Som ett förslag på accentfärg skulle jag nog föreslå precis den ton som är på bilden med mattan i mitt första inlägg, dvs. någon form av 'orange-rost-röd' ton vilken jag tycker skulle vara kanonfin till den grågröna tapeten (lite som rönnbär och rönnblad tillsammans), dessutom tycker jag att brunt kan vara jättesnyggt till den grågröna färgen men det ger ju rummet ett lite dovare intryck.

MVH//Christina.
 
Njaa...., ett runt bord tar kanske ännu mer plats på bredden samtidigt som det ryms så få runt det :-/

Det är klart att någon jätteyta är det ju inte fråga om, jag var precis och mätte i mitt eget kök för att få en uppfattning om måtten, och visst....., det blir ingen rumba därinne, men jag tror ni klarar det, spec. om ni hittar ett bord som är max 80 brett, har för mig att det där ekbordet från IKEA fanns i en lite kortare längd som var 80 på bredden :)

Men ett annat alternativ skulle möjligen kunna vara att lägga förvaringen på fönsterväggen, men då är frågan om ni har element under fönstret samt hur långt det är mellan golv och fönstrets underkant??
Att bara lägga förvaringen på 70 cm. snuttarna på var sida fönstret går ju, men ger ju inte så mycket utrymme tyvärr, men skulle man kunna använda sig av de 140 cm. under fönstret så skulle det kunna funka och då skulle man isf. kunna ha bordet placerat lite mer mot valvöppningen (men det är väl nästan för bra för att vara sant om det inte skulle sitta något element därunder fönstret ;))

MVH//Christina.

*EDIT* Hmm.... har funderat lite mer på det där med runt bord och det kanske rent av inte skulle vara så utrymmeskrävande som jag spontant tyckte ;), men det blir ju inte plats för särskilt många runt bordet.
Eller vad tror du om ett ellipsformat bord, det blir ju iof. runt 100 cm. brett på mitten men smalnar ju av kraftigt ut mot kanterna vilket gör det nättare, detta är 170x100, även IKEA har ett men det är 230x100.
29724s.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.