Det första som kommer att ta slut är nog foliehattarna.
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
C
Köpte några påsar av billigaste (drygt 11 kr/kg) riset innan den sorten tog slut för några månader sedan. Fortfarande slut men samma sort finns i hälften så stora påsar till högre pris. Hållbar mjölk har varit slut till och från i de medelstora städerna. Annars finns det hur mycket mat som helst i butikerna.

Har man blivit arbetslös är det dags att tappa björksav och koka ned till sirap samt förkultivera och fräsa trädgårdslanden. Själv kan jag distansarbeta så jag har inte tid i år. Är dock intresserad av att packa bönor, ris, vete och majs i mylarpåsar och plasthinkar som otaliga amerikanska influerare har visat. Var köper man utrustningen i Sverige? (Behöver även en strykjärnstång för att försluta påsarna.)
 
Vi har ett rejält grönsaksland på gång och hyggliga matlager hemma men jag tror inte det blir någon fullstor försörjningskris här i Finland.
Fast även om någon sorts mat alltid finns att få så kan ju priserna stiga ordentligt och en del varor bli svåra att få tag på eller rentav ransonerade.

Det som faktiskt oroar mig mera är försörjningen på vissa nödvändiga reservdelar och förbrukningsmaterial som inte längre tillverkas inom landet.
Andningsskydd och skyddsglasögon är redan bristvaror. Jag skulle inte bli förvånad om varor som kräver långa komplicerade försörjningskedjor också drabbas när företag går i konkurs runtom i världen och kedjorna bryts. Till exempel traktordäck och konstgödsel och reservdelar till litet mer udda bilar och kullager.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fan vad jag hatar aftonbladet. Nu kommer ju mjölken ta slut för dem som nyttjar bröstmjölk från kor.

Inte ett jävla dugg orolig, får jag bara vatten och lite vitaminer så kommer jag att vara nere i min målvikt utan träning på ett års tid ungefär.
Sen finns det mycket mat i skogen och trädgården går att fixa.

Aftonbladet ihop med expressen sitter och gnuggar sina djävulsfingrar när de skickar ut alarmerande artiklar rad på rad på rad för att oroa nervsvaga människor. De lyckas med.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
Neeej! Hoppas inte detta spårar ur och blir en till domedags-tråd & pessimist-tävling!
 
Belgarna har å andra sidan på tok för mycket potatis...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Neeej! Hoppas inte detta spårar ur och blir en till domedags-tråd & pessimist-tävling!
Vad ska vi diskutera? Det är ju bara förberedelse utifall att vi kommer få problem. Kanske politikerna inser att vi kanske ska handla inhemskt och stötta vår egen försörjning, så kanske slipper bönderna få bidrag så blir det lite bättre för oss i landet.
Nu har de även chansen för att lätta upp för industrin med så att vi kan få hem den igen.
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad ska vi diskutera? Det är ju bara förberedelse utifall att vi kommer få problem. Kanske politikerna inser att vi kanske ska handla inhemskt och stötta vår egen försörjning, så kanske slipper bönderna få bidrag så blir det lite bättre för oss i landet.
Nu har de även chansen för att lätta upp för industrin med så att vi kan få hem den igen.
Så sant som det är sagt.
Om vi väljer varor som är tillverkade i första hand lokalt och i andra hand inom landet och i tredje hand inom Norden då behöver det strängt taget inte bli någon större kris. Enda skillnaden blir att arbetskraft och företagande flyttas från den krisande servicesektorn till den blomstrande produktionen av mat och industriprodukter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så sant som det är sagt.
Om vi väljer varor som är tillverkade i första hand lokalt och i andra hand inom landet och i tredje hand inom Norden då behöver det strängt taget inte bli någon större kris. Enda skillnaden blir att arbetskraft och företagande flyttas från den krisande servicesektorn till den blomstrande produktionen av mat och industriprodukter.
Ja, vi måste genast ta vårt samhällsansvar och dricka mer öl, ;) så bönderna kan sälja all sin kornmalt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdwqK3/odlas-mer-for-grot-an-ol-i-coronatider
 
E
Varför är grönsaksproduktionen i Sverige beroende av utländsk arbetskraft?
 
E Emil_K skrev:
Varför är grönsaksproduktionen i Sverige beroende av utländsk arbetskraft?

Arbetsbrist på platserna där det odlas och för låg lön för att det ska vara görligt att ha dubbelt boende i Sverige under arbetssäsongen.

Jordbruksarbete har alltid varit beroende av säsongsarbetare, även under förindustriell tid.
 
E
Från SVT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetskraft-stoppas-pa-gransen-slar-hart-mot-svenska-bonder

LRF har sagt att man är beredda att ta emot 8 000 permitterade svenskar att jobba inom lantbruket. Kan det inte delvis lösa situationen?

– Det kan bli svårt. Personerna måste finnas där företagen finns, och lantbruken ligger där inte så många bor. Företagare kan heller inte bara ha anställda som är nya i branschen.
Så permitterade svenskar finns inte där företagen finns, men det gör inresande arbetskraft?
Varför är lönen så låg att det inte duger åt arbetslösa svenskar?
Gäller det hela jordbrukssektorn eller bara just frukt- och grönsaksodling?
 
C civilingenjören skrev:
Köpte några påsar av billigaste (drygt 11 kr/kg) riset innan den sorten tog slut för några månader sedan. Fortfarande slut men samma sort finns i hälften så stora påsar till högre pris. Hållbar mjölk har varit slut till och från i de medelstora städerna. Annars finns det hur mycket mat som helst i butikerna.

Har man blivit arbetslös är det dags att tappa björksav och koka ned till sirap samt förkultivera och fräsa trädgårdslanden. Själv kan jag distansarbeta så jag har inte tid i år. Är dock intresserad av att packa bönor, ris, vete och majs i mylarpåsar och plasthinkar som otaliga amerikanska influerare har visat. Var köper man utrustningen i Sverige? (Behöver även en strykjärnstång för att försluta påsarna.)
mylarpåsar finns lite överallt, sås dem senast igår på blocket,
Du kan använda strykjärn eller plattång
 
H heimlaga skrev:
Vi har ett rejält grönsaksland på gång och hyggliga matlager hemma men jag tror inte det blir någon fullstor försörjningskris här i Finland.
Fast även om någon sorts mat alltid finns att få så kan ju priserna stiga ordentligt och en del varor bli svåra att få tag på eller rentav ransonerade.

Det som faktiskt oroar mig mera är försörjningen på vissa nödvändiga reservdelar och förbrukningsmaterial som inte längre tillverkas inom landet.
Andningsskydd och skyddsglasögon är redan bristvaror. Jag skulle inte bli förvånad om varor som kräver långa komplicerade försörjningskedjor också drabbas när företag går i konkurs runtom i världen och kedjorna bryts. Till exempel traktordäck och konstgödsel och reservdelar till litet mer udda bilar och kullager.
finland lyckas ju med typ allt som Sverige misslyckas med, önskar att våra politiker tittade mer på våra grannländer och framförallt Finland.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.