Jag bor i en tvåa i ett 60-talshus. Ofta formligen stinker det av grannarnas matlagning och rökning i mitt badrum, men inte i något annat rum. Jag tycker det är lite underligt med tanke på att köket och badrummet är vägg i vägg och ventilen i köket sitter kanske en dryg meter från ventilen i badrummet så man kan misstänka att de två är förbundna? Den tredje frånluftsventilen i lägenheten finns i sorummet som är i andra änden av lägenheten, och så finns ett luftinlsäpp i köket (bara en ventil rakt ut genom väggen).

Vad kan vara fel med ventilationen i badrummet? Kan jag göra något?
 
Det kan vara så att din granne har satt in en köksfläkt i sin lägenhet. Vilket gör att han trycker in sitt matos i din lägenhet. Är det hyresrätt eller brf? oavsett, kontakta din värd/syrelse och påpeka din situation. Det ska inte vara så.

Nej din kanal vid köket behöver inte vara sammankopplad med den i badrummet, även om de ligger nära varandra.(de går oftast rakt upp i hyreshus.)
 
Ja, det var min misstanke också. Jag bor i BR, och ska kontakta vicevärden.
 
beerfueled skrev:
Jag bor i en tvåa i ett 60-talshus. Ofta formligen stinker det av grannarnas matlagning och rökning i mitt badrum, men inte i något annat rum. Jag tycker det är lite underligt med tanke på att köket och badrummet är vägg i vägg och ventilen i köket sitter kanske en dryg meter från ventilen i badrummet så man kan misstänka att de två är förbundna? Den tredje frånluftsventilen i lägenheten finns i sorummet som är i andra änden av lägenheten, och så finns ett luftinlsäpp i köket (bara en ventil rakt ut genom väggen).

Vad kan vara fel med ventilationen i badrummet? Kan jag göra något?
Då kan du passa på att säga åt BRF att tabort ventilen i köket också.
I kök ska det inte finnas någon tilluft!
 
Finns eftersom huset byggdes på 60 talet och då hade man en "tillufts ventil" till skafferiet.
Så att det skulle hålla sig svalt.
Sen om man behöver ta bort den är väl smaksak, använder mitt skafferi fortfarande...:)
Se bara till så att det finns fönster ventiler innan du tar bort något. Så att du inte gör dig av med all tilluft i lägenheten.
 
  • Gilla
gaboey
  • Laddar…
Tjoa skrev:
Finns eftersom huset byggdes på 60 talet och då hade man en "tillufts ventil" till skafferiet.
Så att det skulle hålla sig svalt.
Sen om man behöver ta bort den är väl smaksak, använder mitt skafferi fortfarande...:)
Se bara till så att det finns fönster ventiler innan du tar bort något. Så att du inte gör dig av med all tilluft i lägenheten.
Fönsterventiler brukar funka bra, dock ska man INTE ha såna i köket (eller i badrum).
 
Det stämmer tilluften i köket är en rest från en "sval". Den går förstås att stänga om det är onyttigt att ha den öppen.

Jag har undersökt allt det här lite närmare, och uppenbarligen så blåser det in luft i ventilerna i både köket och badrummet. Den sista ventilen i lägenheten sitter i andra änden, i sovrummets klädkammare. Där antar jag att luften sugs ut. Det är lite svårt att komma åt för att kolla (ovanför ett högt skåp) men det väser i ventilationen som om det är ett utsug. Ska det verkligen vara så? Det känns spontant som om man vill suga ut luft i kök och badrum (för att bli av med matos och fukt) och därmed kanske blåsa in luft i sovrummet, inte tvärtom?
 
nizze_putt skrev:
Fönsterventiler brukar funka bra, dock ska man INTE ha såna i köket (eller i badrum).
Detta fick vi nerslag på OVK att den ventil som suttit för skafferi va igentäpt. Då detta va standard då huset byggdes på 40talet. Så va inte så snabb i vad du skriver då regler och tyckande om ventilation har ändrats över åren.
 
Jag har undersökt lite mera. Jag har nu stängt spjället helt på ventilen i sovrummet som uppenbarligen är mekanisk frånluft med rätt bra drag i. Nu har matoset försvunnit, men å andra sidan är ventilationen riktigt dålig med bara ventilerna i kök och badrum (som jag antar är självdrag). Luften verkar stå helt stilla då (får imma på fönstren vid dusch etc), den får lite fart endast om jag öppnar ett fönster (då kan man se att ett tunnt papper som hålls framför ventilen sugs mot den). Vad kan man kräva av sin bostadsrättsförening i detta sammanhang?
 
C
Verkar som att det saknas tillräckligt med tilluft för att det skall bli drag i badrummet.
Vad finns i tilluftsväg? Be föreningen att få se protokollet från senaste OVK:n.
 
Ja, nog saknas det tilluft alltid. Det enda som finns i tilluftsväg vad jag kan se är en ventil i köket som ursprungligen antagligen gått in i ett svalskåp. I övrigt är det nog bara springor i fönster och dörrar samt brevinkast ;) Med mekanisk frånluft i sovrummet är det inte konstigt att självdraget i badrum och kök går baklänges. Något måste vara fundamentalt fel med konstruktionen...
 
C
Konstruktionen har säkert varit rätt från början, men det är nog inte helt otroligt att tilluften byggts bort vid ett fönsterbyte. Det borde ju funnits t.ex. sådana här spaltventiler:
spaltventil_200.jpg
 
Jag kan inte se något spår av att det skulle ha funnits ventiler. Därmot drar det en hel del från fönstren, kan det vara tänkt så att de ska vara lite otäta? För en tid sedan satte jag nämligen på nya lister eftersom jag tyckte att det drog kallt, och det kanske sammanföll med att ventilationen blev ännu ett snäpp sämre.

Om jag ska ta bort list och låta det pysa in lite, är det bäst att göra det upptill eller nedtill på fönstret?
 
C
Kolla på följande länk för en beskrivning om vad som gällde förr (rutan "Äldre bestämmelser för ventilationssystem" på sidan 13):
http://fastighetsagarna.net/MediaBi...-643465b87d2b&MediaArchive_ForceDownload=true
Låter skumt att ett hus byggt så pass sent som 60-tal skulle bygga på att fönsterna är otäta. Det är ju lite svårt att reglera flödet då... Begär som sagt att få en kopia på OVK-protokollet och se vad som sagts vid besiktning.

Det där med tilluft i över eller underkant tvistas det lite om, men det jag hört är att överkant skulle vara bäst så länge det inte orsakar kallras vilket är större risk med intaget i överkant.
 
cpalm, tack för all fantastisk information!

Senaste OVK är från 2002 och är godkänt med tre anmärkningar. En av dem är punkt 7.2 Delluftlöde (?) med kommentar "ojämna låga". Punkt 6.1 "Uteluftdon" är förbockad (liksom många andra) men ingen kommentar, jag vet inte om det innebär en anmärkning eller bara att det är kontrollerat. Ventilationssytem typ är "F", alltså mekanisk frånluft om jag förstår rätt. Det stämmer nog för ventilen i sovrummet, men kök/badrum känns väldigt mycket som självdrag, om inte fläkten där helt enkelt är trasig, med tanke på att "suget" där är mycket svagare (ibland obefintligt).

Förutom luftintaget i köket (som som sagt från början gått in i ett skåp) så kan jag inte hitta någonting för tilluft. Huset är teglat så jag tycker det borde synas på utsidan om man t.ex. vid en fönsterrenovering har tagit bort något. Fönstren ser också ganska gamla ut så jag tvivlar på att de är bytta. Det enda jag kan se runt fönstren som skulle kunna släppa in luft är en "skåra" (ca 1 cm bred) mitt i fönsterkarmen som går utifrån och halvvägs in. Jag gissar att den är för att förhindra imma/frost mellan fönsterglasen?

Det är helt klart undertyck i lägenheten, det visade sig tydligt igår när jag petade upp brevinkastet och det blåste hejvilt in. När jag öppnade balkongdörren upphörde det. Detta trots att jag har spjället i sovrummets frånluftsventil stängt (den som det var mest drag i).

Så jag gissar att det inte är mycket val annat än att slita bort tätlisten på fönstren?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.