Hej, ny här på forumet och har läst lite trådar om gamla snickeri maskiner och märkte att det var många som hade koll på gamla maskiner.

Såhär är det att jag och min sambo har köpt ett hus och här finns ett stort ca. 400m2 snickeri. Alla gamla maskiner är kvar och fungerar felfritt förutom plan hyveln.

Det är så att matningen inte riktigt vill fungera för rullarna blir och slira mot virket emellanåt och då slutar det ju mata genom.

Har rengjort rullarna, gnidit in flera lager waxilit på bordet men har inte hjälpt. Knivara är i ok skick.

Vet nån hur/om man kan justera rullorna för bättre grepp?

Göteneds mek. Verkstad är märket. Gammal planhyvel från Göteneds mekaniska verkstad med synliga matarrullar och slitage, placerad i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla snickerimaskinens matningsrullar för planhyvling, spånbeklädda och slirar på virket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal fungerande planhyvel i ett snickeri med trärullar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Matarrullen ser ju helt blank ut, kan det va meningen?

Nå om det är så från början så kanske det är meningen, annars skulle jag trott det borde funnits en gummibeläggning eller så skulle rullen haft en mönstrad yta så den fick bättre grepp. Det kan vara så att rullen behöver trycka hårdare mot virket, jag gissar det är fjädrar som trycker ner den och man kan justera trycket där, jag undrar om det är vad man ser i bild 2.

Är det där också en fyrkantskutter?
 
J Janlin skrev:
Såhär är det att jag och min sambo har köpt ett hus och här finns ett stort ca. 400m2 snickeri. Alla gamla maskiner är kvar och fungerar felfritt förutom plan hyveln.
[bild]
Wow!! :love:(y)
 
  • Gilla
Janlin
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Matarrullen ser ju helt blank ut, kan det va meningen?

Nå om det är så från början så kanske det är meningen, annars skulle jag trott det borde funnits en gummibeläggning eller så skulle rullen haft en mönstrad yta så den fick bättre grepp. Det kan vara så att rullen behöver trycka hårdare mot virket, jag gissar det är fjädrar som trycker ner den och man kan justera trycket där, jag undrar om det är vad man ser i bild 2.

Är det där också en fyrkantskutter?
Räfflad rulle och en blank rulle i en maskin med synliga fjädrar och justerskruvar, omgiven av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räfflad rulle fram och slät, blank rulle bak täckt av sågspån i en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den främre rullen är räfflad men ja den bakre är helt slet och blank. Säkert att testa sig fram och spänna till fjädrarna då
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Och ja till fyrkantskutter
 
Är det fyrkantkutter på rikthyveln också?
OM så, byt den mot en rund.
På planhyveln är det inte så riskabelt om alla kåpor sitter kvar.
Finns det bakslagsskydd?

Protte

PS utmatarvalsen SKA vara blank. annars blir det märken på nyhyvlat virke.
 
prototypen prototypen skrev:
Är det fyrkantkutter på rikthyveln också?
OM så, byt den mot en rund.
På planhyveln är det inte så riskabelt om alla kåpor sitter kvar.
Finns det bakslagsskydd?

Protte

PS utmatarvalsen SKA vara blank. annars blir det märken på nyhyvlat virke.

Alla skydd finns kvar skruva bara bort spånsugs kåpan när jag putsa rullorna. Ja det ska bakre rullan vara

Rikthyveln har rund kutter.
 
Vi köpte ett hus och där fanns ett färdigt snickeri!
Tomten finns tydligen på riktigt. Lycka till lyckostar.
 
J Jan271 skrev:
Vi köpte ett hus och där fanns ett färdigt snickeri!
Tomten finns tydligen på riktigt. Lycka till lyckostar.
Hehe, ja och det var ganska stort:crysmile: En vit bil parkerad framför en lång röd byggnad med flera fönster och en träddörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle misstänka att räfflorna på inmatningsvalsen har nötts ned så topparna på räfflorna har blivit runda och inte biter fast i träet ordentligt. Ett vanligt fel på gamla planhyvlar. Då gäller det att hitta på något sätt att göra dem vassare.
Om du har tur är det bara för mycket kåda mellan räfflorna och den är lätt att putsa bort med en trasselsudd doppad i sprit (till exempel hembränt).
Har du riktigt tur så är det bara rulltrycket som behöver höjar för att fjädrarna har slaknat med åren.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle misstänka att räfflorna på inmatningsvalsen har nötts ned så topparna på räfflorna har blivit runda och inte biter fast i träet ordentligt. Ett vanligt fel på gamla planhyvlar. Då gäller det att hitta på något sätt att göra dem vassare.
Om du har tur är det bara för mycket kåda mellan räfflorna och den är lätt att putsa bort med en trasselsudd doppad i sprit (till exempel hembränt).
Har du riktigt tur så är det bara rulltrycket som behöver höjar för att fjädrarna har slaknat med åren.
Testade spännä rullorna och blev lite bättre iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.