Undercentral ska monteras i vidbyggt garage. EKKJ 4x2,5+2,5 mm2 finns nedgrävd mellan boningshus och garage. Boningshus har TN-C (Fyrledarsystem) utan jordfelsbrytare.
Undercentral är avsäkrad med 16A i boningshus. Undercentral har jordfelsbrytare och en 16A grupp för 3Fas + några 10A för belysning och enstaka vägguttag.

Är det riktigt att använda mantelledaren/biledaren som PEN-ledare och låta den blåa ligga orörd eftersom det är ett fyrledarsystem före undercentralen?

Vet redan att man bör kontakta en elektriker...
 
Nej du får inte köra PEN om du bara en 2.5 kvadrat. Du får köra TN-S dvs separerad nolla och jord
 
Blå + biledare ihop i boningshuset.
Biledare till jordskena i undercentral
Blå till JFB och vidare till nollskena i undercentral

Rätt?
 
Nej.
Biledare (egentligen lite mer än biledare i den kabeln) på jordskenan i bägge centralerna, blå på nollskenan i huvudcentralen och på jfb i undercentralen och faserna på resp säkring i matande central och på resp fas på huvudbrytarn i undercentralen.
Du går över till femledarsystem efter säkringarna i matande central och jord- och nollskenorna ska vara separerade i undercentralen.
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
blå på nollskenan i huvudcentralen
Men neutral och skyddsjord är gemensam/byglade i huvudcentralen.
jord- och nollskenorna ska vara separerade i undercentralen.
Ja det är de
 
johansjostrand skrev:
Men neutral och skyddsjord är gemensam/byglade i huvudcentralen.
Korrekt, eftersom den centralen har fyrledarsystem.
 
Men du skrev nej två inlägg upp...
 
Även om skenorna är byglade i centralen och är samma elektriska punkt är det 2 skilda skenor, en delning har alltså skett, man går från 4 till 5-ledarsystem efter dessa skenor. Trä på en gul/grön slang på den koncentriska och anslut till jord och blå till neutral.
 
Slugge skrev:
Även om skenorna är byglade i centralen och är samma elektriska punkt är det 2 skilda skenor
Att det är samma elektriska punkt var det jag menade när jag lite slarvigt uttryckte mig
johansjostrand skrev:
Blå + biledare ihop i boningshuset
Den lösning som här framkommit var exakt så jag från början ville ha det, men diskussionen uppkom häromdagen då två oberoende elektriker ansåg att eftersom det var TN-C utan JFB i huvudcentralen skulle man fortsätta med TN-C till undercentralen och således utelämna den blå neutralledaren.
Kan deras ovetskap om att endast 2,5mm2 kabel skulle användas vara skäl till rekomendationen att man skulle använda PEN?
 
Redigerat:
Eftersom det verkar vara lite oklart hur det ser ut i boningshusets central, så passar jag på att haka på en fråga:

Har det alltid, sen skyddsjord infördes, varit krav på att ha separat skena för skyddsjord respektive nolla? Eller har det någonsin varit okej att ha en "PEN-skena" och i så fall när slutade det vara okej?
 
Jag vet att det i äldre centraler förekom bara en skena. Jag hade en sådan central i min första lägenhet. Det var med små porslinsproppar. Lägenheten var från 1930. Det fanns en jordad grupp som gick till köket. Jag tror att även den var original. Jorden var då kopplad på samma skena som nollorna.
 
Aha!


Det här är installerat ca 1970, alltså strax före bytet till standardfärger.
Kulo och EKKL med svart-blå-brun där svart+blå används som fas+nolla (och mantel som jord) blandat med FK där röd är både tändtråd och jord på olika ställen och vit fas + svart nolla)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.