Vad har ni för ungefärliga matkostnader per månad?

Vi är 4st + hund ca 10k+
 
D Daniel__s skrev:
Vad har ni för ungefärliga matkostnader per månad?

Vi är 4st + hund ca 10k+
2 vuxna och 2 tonåringar (med laktosintolerans) vi ligger på ca 9 000/månad.
 
Sambon lägger ca 15 på livsmedel i snitt och jag snittar 20 på äta ute samt ca 5k på livsmedel. Så vi landar då på ca 40k snitt i månaden på mat och dryck. Kan vara lite lägre eller mer för SEB taggar ibland inköp fel.

Edit: 2 vuxna och 2 barn
 
  • Wow
Ironside
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon lägger ca 15 på livsmedel i snitt och jag snittar 20 på äta ute samt ca 5k på livsmedel. Så vi landar då på ca 40k snitt i månaden på mat och dryck. Kan vara lite lägre eller mer för SEB taggar ibland inköp fel.

Edit: 2 vuxna och 2 barn
Låter lite...
 
maflax skrev:
Låter lite...
Trodde också det låg högre. Men enligt SEB iaf. Men det är stor skillnad olika månader. Tex nu i juni lade jag 35 på äta ute. Så lite som dryga 11 i feb
 
wildeside
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Trodde också det låg högre. Men enligt SEB iaf. Men det är stor skillnad olika månader. Tex nu i juni lade jag 35 på äta ute. Så lite som dryga 11 i feb
Äter ni bara blodpudding, dom pengarna räcker väl inte till annat?😂
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon lägger ca 15 på livsmedel i snitt och jag snittar 20 på äta ute samt ca 5k på livsmedel. Så vi landar då på ca 40k snitt i månaden på mat och dryck. Kan vara lite lägre eller mer för SEB taggar ibland inköp fel.

Edit: 2 vuxna och 2 barn
På 5 år har du personligen alltså käkat upp kontantinsatsen för en 10-miljonersvilla i Enskede, snyggt jobbat 🐍!
Tips från coachen: säg inget till dina ungar som bor i den där garderoben, de kan bli lite sura...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På 5 år har du personligen alltså käkat upp kontantinsatsen för en 10-miljonersvilla i Enskede, snyggt jobbat 🐍!
Tips från coachen: säg inget till dina ungar som bor i den där garderoben, de kan bli lite sura...
En garderob som är värd mer än ditt hus i Småland 🤣 (Och då menar jag walk in closet i min lägenhet)
 
I
Jag och några andra i min närhet har också reagerat på detta. Förra månaden käkade vi inte ute alls och ändå kom vi upp i 9000 kr på 2 vuxna, 2 barn och 2 katter. För några år sen vill vi minnas att vi låg på ca 5000 kr och vi har inte förändrat våra matvanor vidare mycket sen dess.

Att matpriserna gått upp vet vi, att handlarna pressat upp dem mer än vad som behövs vet vi också men kan tycka att närmare 10 000 kr / mån är sjukt.

Så vad kan vi göra? Bryta kedjan och handla hos de billigaste butikerna istället för hos ex ICA? Köpa andra billigare märken?
 
2 vuxna 3 barn ca 10k ofta lite mer.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En garderob som är värd mer än ditt hus i Småland 🤣 (Och då menar jag walk in closet i min lägenhet)
Tänka sig. Jag har inga planer på att bli varken rikast på kyrkogården eller att få julkort från Foodora, så det där triggar inte.
Ha en bra dag!
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tänka sig. Jag har inga planer på att bli varken rikast på kyrkogården eller att få julkort från Foodora, så det där triggar inte.
Ha en bra dag!
Varför ska alltid du och dina likar sväva ut i OT. Det är ALDRIG jag som gör det. Jag skriver något och så ska ni hålla på och tönta er. Det är lite tröttsamt.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Ska jag vara helt ärlig har vi nog sänkt våra matkostnader under året. Lite smartare handling. Mindre äta ute på grund av arbete hemifrån. Fler bjudluncher med kunder hjälper till 😄
Sen har vi blivit bättre på att faktiskt göra så mycket mat som vi använder vi varje måltid. Eller att faktiskt ta till vara på resterna. Det var mycket slängd mat tidigare.

Så med lite överslagsräkning ligger vi, två vuxna och en tonårsgrabb, på ca 8 000 -11 000 kr i månaden allt som allt. Mycket beroende på vilken årstid det är. Sommaren innebär mer kött, gäster, grilla mm.
 
I
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför ska alltid du och dina likar sväva ut i OT. Det är ALDRIG jag som gör det. Jag skriver något och så ska ni hålla på och tönta er. Det är lite tröttsamt.
Det där är standard, kan man vända på poster, få en reaktion och samtidigt samla lite internet fame(likes) så är folk inte sena. Ju spetsigare kommentar man kan få till utan att ge utrymme får backfire ju bättre. 😈

När man tänker på det liknar det mobbing på ett vis, du sticker ut en aning, inte bara i denna tråden och sådant nappar mobbare på direkt. Vill du slippa, stick ut mindre? Fundera en extra gång innan du postar vilka påhopp som kan uppstå och om det går att förhindra

Tror inte du tjänar något på att anmäla poster eftersom de flesta håller sig inom reglerna även om kommentarerna kan kännas lite väl spetsiga ibland.
 
I Ironside skrev:
Det där är standard, kan man vända på poster, få en reaktion och samtidigt samla lite internet fame(likes) så är folk inte sena. Ju spetsigare kommentar man kan få till utan att ge utrymme får backfire ju bättre. 😈

När man tänker på det liknar det mobbing på ett vis, du sticker ut en aning, inte bara i denna tråden och sådant nappar mobbare på direkt. Vill du slippa, stick ut mindre? Fundera en extra gång innan du postar vilka påhopp som kan uppstå och om det går att förhindra

Tror inte du tjänar något på att anmäla poster eftersom de flesta håller sig inom reglerna även om kommentarerna kan kännas lite väl spetsiga ibland.
Varför ska jag ändra på mig? De får väl bli bättre människor istället?
Jag anmäler aldrig poster för det går emot mina ideal om angivarsamhällen.
 
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.