Anlitade ett företag som la ut matjord och sådde gräs, efter att matjorden var utlagd av en grävmaskin kom det folk med krattor, en vält, osv och sådde gräs. man ska ju inte gå på jorden, men jag skulle bara känna hur hård den var och tog några fotsteg, jorden ligger inte hårt packad? det blir fotspår när man går?
är detta ok?? eller kommer det bli knas i fortsättningen? trodde marken skulle vara ordentligt tillplattad innan man sådde, så det inte blir fotspår när man går iallafall.. eller är detta något som är vanligt och reder sig med tiden?
 
Jorden ska inte vara allt för hårt packat. Hur mycket sjunker du ner? Sjunker du ner 1-3 cm så är det ingen fara.
 
ahh ok, jo men det är nog 2-3 cm man sjunker bra. tack!!
 
man sjunker ner ska det stå!

undrar, hur länge kommer det vara så? jag menar när gräset kommer sen och man börjar använda gräsmattan, kommer det bli fotspår när man går då oxå?
 
Jorden borde bli kompaktare ju mer rotsystemet växer och ju mer regn det faller. Jag tror inte att du behöver vara orolig.
 
janwide
Jag anla en ny gräsmatta för ett par år sedan. Fick "fel" jord som var alldeles för lös / sandig.

Dels blev ytan mjuk så att det blev fotspår. Dels rann jorden iväg när det regnade.

Jag var rejält bekymrad. Men när gräset väl grott (under ett plastskynke) bands jorden ihop bra. Och idag är gräsmattan hur fin som helst! Eventuellt borde jag kratta ut lite topping för att få den ännu jämnare. men det är inget som helst problem.

Så du kan nog vara lugn :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.