Hej!

Jag har funderat på och bygga en mathiss.
Skall gå från köket en våning upp till TV / biljardrummet.
Jag tänkte bygga den som en vanlig hiss med motvikt. Hissen skall i och för sig bara ta ca 15kg.
Men om man gör med motvikt så behöver man ett linhjul som vajern skall gå runt, jag har sökt med ljus o lykta men kan inte hitta nått sånt för dom här storlekarna.

Är det nån som vet eller har idé på ett annat sätt att lätt göra en hiss.
 
Aj aj, 15 kg, det blir många bärs! :D Kanske passar en remskiva från en bil?
 
Ja kanske det... Men jag tror att vajern måste gå några varv runt hjulet.
och då måste man ha en skåra så inte vajern klättrar upp på sig själv..
 
Jag fick ett förslag att använda cykeldelar... kedja i stället för vajer och drev istället för vajerhjul.. Och jag tror att jag kör på den lösningen.
 
Det gar nog at valdigt manga cykelkedjor till det, men det blir nog ocksa enklare att ordna ett las (for att forhindra att den rasar). Isafall hade jag nog helt enkelt satt in en drev, en motor och en kedja fran en elmoped eller nagot liknande. Men det billigaste ar nog att du koper en begagnad hiss (pa engelska sk. dumbwaiter) och installerar i ditt hus. Eller varfor inte en helt ny?
 
Kan man inte använda en vanlig 12v bil vinsch? Då ersätter man org lina med tunnare och vips kan du lyfta 20m och har mycket mer till godo. typ 200kg. Ett par gränsgivare och är garderat att inget händer.

Typ Biltema art 15-360. A 649 kr!
 
Hej kamilenski!

Ja bil vinsch det blir helt klart den billigaste lösningen... och helt klart den enklaste.
Ja gränsläge måste man ha i vilket fall... så en vinsch och ett 12v-agg kanske runt 1200:- resten gränsläge hit och dit knappar måste man ha i alla lösningar.
Ja nått o fundera starkt på... Skall gå till Biltema o klämma lite...

Tokyoboy det är ju så att om man har motvikt och lägger den på + 4kg eller nått
så kommer motorn inte behöva dra någon vikt knappt, bara i det fallet man vill stoppa in 15kg.. men jag dimmensionerar nog ner max vikten lite och då behövs nästan ingen styrka i motorn. så elmoppe blir overkill... växlar man ner det hela så behövs bara en modellmotor.. hissen kommer bara gå ca 2,5m så om man växlar ner och det tar en minut eller två så är helt ok...

Mathiss: jag har tänkt mig en låda där man får in en bricka och en stor läskeflaska på höjden. Vanlig vin/öl-flaska är ju lägre... Skall man skicka en hel middag för 4 så får man ta det i omgångar. Det blir bättre än att bära från köket ut i hallen upp för trappan in i tv-rummet eller ut på terassen.
 
Krillew skrev:
Jag hittade på rusta [länk]
vinsch 220v 799:-
Då slipper man 12V-agget...
Perfekt!
 
Rörpost? ;) Det har jag alltid velat ha men får inte igenom det i högsta instansen...
 
På Stockholms stadsbibliotek finns en bokhiss som har cykelkedja i stället för vajer. Tänkte du ha några gejder också eller får det gunga i schaktet? Det kan bli besvärligt när matbrickan fastnar mitt i eller ramlar ner i gropen. Men lite omak får man tåla om man skall ha häftiga tekniska prylar hemma.

Erik
 
Schaktet kommer rymma el och vvs det är därför det blivit ett schakt och skall nu även utnytja för mathiss.. Jag kommer sätta förmodligen två vinkeljärn på ena väggen
som hissen styr i, hissen blir en låda så inga viktiga grejer kan ramla ned..
Man måste ju kunna köra upp ett färdig upphällt glas utan spill...

Tokyoboy fin länk... dom använder vanlig metallregel som styrskena, billigt o smart.
det skall jag nog ta i stället för vinkeljärn.
 
Glag i gågen så styrde jag min färd till Rusta i Uppsala för att införskaffa en vinsch...
SLUT.....
mexitegel det kanske är lättare o få till en rörpost...
 
Ja nu har jag införskaffat en vinsch och insåg att hissen måste gå i sidled ca 40 cm
Funderar på att göra ett skensystem som styr hissen.

Röda fyrkanter = hiss
Gröna blupparna = kullager (styrhjul)
Svarta linjena = styrskenor.

Tänkte mig följande när hissen åker upp/ner så styrs den av A+C
Sidledsförflyttning så kommer alla hjul inverka C hindrar A från att åka ut i hålet B1
När A är framme vid A1 så åker B ut i hålet B1
Man får nog ha en botten på skenan för C för att få det stabilare.

Kan det här funka...??
Är det nån som har ett annat förslag?

vinschen måste sitta på en fix punkt dvs den kommer ju inte dra helt rakt upp..
Men ju längre ner hissen kommer så blir ju vinkeln mindre.. så draget bör väl sitta så att
man får liten vinkel när hissen är i övre läget.
 
  • mathiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.