Har ny kommit till det andra badrummet som jag skall bygga i mitt hus. Det första var ganska rakt på sak och innebar inga större problem, men det jag håller på med nu är lite trixigare. Jag bygger badrummet i min källare och jag har bilat upp golvet, grävt ur 40 cm, singlat av, isolerat och gjutit en ny betongplatta med vattenburen golvvärme. Jag står nu alltså med ett nytt betonggolv (3 månader), tre gamla betongväggar och en ny gipsvägg (stålregelstomme). Jag behöver nu bygga några "lådor" där vägghängd toalett, avloppsstam, infälld blandare till handfat och infälld duschblandare (iBox universal) skall husera.

Min fråga gäller hur jag lämpligast bygger dessa lådor/trummor. Träreglar är naturligtvis uteslutet mot betongen. Kan multiboardskivorna från Maxit vara ett alternativ? Marinplyfa?

Tacksam för tips!

Christian
 
Till vägghändga muggen så hänger ju den i en fixtur. Då kan du göra stommen av plåtreglar. Med dubbel gips eller om man vill 20 cm gips längstner på det innersta lagret sen plywood/osb och på ett lager gips utan på för att få stabilitet.

Till trummor använder du vinklar 50/50 och klär med dubbel gips... Infälldblandare och plywood kortling bakom... Förstärkning bakom handfat då? kräver kortling av regel/planka... Tämligen enkelt att lösa rent byggtekniskt. Och en sak till vill du ha det stabilare... ANvänd plåt regel i botten tex skp 55/70 och ställ träreglar i detta.... Funkar hur bra som helst... Eller förstärkningsreglar i plåt....
 
Ok, låter ju lämpligt. Tackar för tipsen!

En fråga till. Är det möjligt/lämpligt att limma plåtregeln i botten mot betongen med t ex Casco superset? Även om jag tror mig ha ganska god koll på var slangarna till golvvärmen går utifrån foto/ritningar så känns det inte helt bra att borra och skruva i betongen...
 
Limma med casco eller maxibond eller dyl. Funkar utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.