Ska renovera taket som är på ca 260kvm, brytet med 2 kupor.
IMG_7214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teglet är vittingetegel som legat sedan huset byggdes 23, lutar åt att vi lägger likadant igen, men det är inte direkt gratis och tanten vill helst ha ett grönt tak.

Storleken gör ju att prisskillnader mellan olika produkter blir rätt stora summor och ett falsat plåttak blir för dyrt för oss men finns det några andra alternativ som skulle passa huset?

Någon som har några vettiga förslag och ideér?
Kan det vara värt att importera plåt eller om man skulle försöka få tag i sånt grönt glaserat tegel?

MVH/
 
Redigerat:
Kapten_Haddock skrev:
Kan det vara värt att importera plåt?

MVH/
Det är ju inte plåten som är det dyra i det fallet.
Jag kan bara rekommendera att du lägger likadant tvåkupigt eller bandad plåt, skulle du lägga TP skulle hela huset bli förstört (utseendemässigt).
 
Mja alltså bandad kostar ju jäkligt mkt per kvadratmeter om jag inte har fel?
Men jag gissar det går snabbare att lägga än tegel, men det blir som sagt för dyrt.
Och tp kommer inte på tal, skulle ev kunna sträcka mig till nån form av tegelimitation..
Eller om man ska köra betongtegel vilket ser helt ok ut när det är nytt men jag avskyr urskina betongpannor.

MVH/

Stefan N skrev:
Det är ju inte plåten som är det dyra i det fallet.
Jag kan bara rekommendera att du lägger likadant tvåkupigt eller bandad plåt, skulle du lägga TP skulle hela huset bli förstört (utseendemässigt).
 
Redigerat:
ELLER om man spar de pannor som går, om de går att få så rena att man kan blanda in "nya" utan att det ser helt tokigt ut.
 
skulle inte bytta till betong ser fel ut sen måste du tänka på att betong väger mer så takstolarna klarar av det.
 
Vikten är nog inget problem men jag har som sagt svårt för betongkupor.
Samtidigt så måste vi som sagt fundera på kostnaden.
Jag klurar lite på hur mkt billigare tegel är typ i polen eller tyskland, eller annat land?

Sen är det den historiska biten som ska räknas in, jag vill gärna att det ska se ut som det var tänkt från början, samtidigt som det skulle va riktigt nice med sånt glaserat tegel, dels för att det ser roligt ut men även att det är väldigt mkt gammal skog ovan och jag skulle tro lavar etc får fäste rätt snabbt på vanligt tegel.

MVH/
 
Fast är du orolig för ekonomin ska du nog sluta kolla på glaserade pannor.
 
Glaserat tegel är ju inte direkt billiga ska du veta.
 
Jag är medveten om det men även påslagen som normalt är i Sverige på material, kan man köpa det för halva priset mot här är det ju en annan historia.
Ang ekonomin så är det ju en prioriteringsfråga, känner inte att det är värt att lägga hur mkt som helst på taket då det är så mkt annat man oxå behöver/vill ha.
 
Att åka ner och hämta pannor till 260 kvm tak är ju inget man gör med ett släpp. Aldrig hört någon som gjort det troligen på grund utav att transporten blir för dyr.
 
Det kostar inte så fasligt mkt att frakta en pall med bra avtal vet inge hur många kvm det brukar vara per pall men ja ska kolla runt lite och tar gärna input från nån som vet.
Mvh/
 
Räkna runt 8 pall minst.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.