Hej

Vi håller på att bygga om våran gillestuga till sovrum i ett suterränghus från 1968.

Rivit ut all furu panel och gammalt trägolv.
Slipat golv rent från asfalt och putsat väggarna.

Rummet har en hel och en halvvägg ut mot under jord men huset är isodrän dränerat på utsidan. Rummet har god ventilation.

Nu är planen att lägga in ett trägolv med Ebeco foil kit system under med tillhörande Ebeco Ebisol isolerplattor.

Jag har ca 15cm att bygga upp från befintlig nersänkta plattan upp till där jag vill lägga mina isoleringsplattor till golvvärmen. Så gott om utrymme under.

Efter rådfrågat min snickare och murare tyckte de att jag skulle lägga en fultisoleringsmatta i botten. Frigolit eller cellplast och sedan flytspackla golvet till rätt höjd. Sedan lägga isolerskivor, golvvärme, golv och sist ventilerade socklar.

Men efter läst på nätet på forum o liknade.
Så kom jag fram till att det kanske vore bäst att först lägga frigolit/cellplast I flytspackel. Sedan flytspackla till rätt höjd. Sedan fiberduk, fuktisoleringsmatta, fiberduk, Spånskiva, ebeco isolerskiva, golvvärmefoile, golv och sist ventilerade socklar.

Vad tror ni? Några tips idéer?
 
Vill du spara pengar tid och få en teknisk bättre lösning?

cellplast 10-15cm, kanske så att det är kvar ca 4 cm för fiberflytspackel gäller att hålla nere det är rätt dyrt

terramatta fibermatta för att inte spacklet skall hitta någon springa,
armeringsnät samt naja golvvärme i nätet spackla två gånger med duktigt med primer emellan och avvägning och eventuell höjdsättning inför den andra gången.
På detta vis så får du ett värmetrögt golv som ger en bättre komfort.
 
Fick rekommendation av golvvärme tillverkaren att ej använda denna typen av golvvärme när jag skulle ha trägolv utan de rekommenderade folie golvvärme med mindre effekt som man lägger direkt under golvet och på deras ebisolskivor så värmen går uppåt.

Har redan köpt hem detta sedan tidigare så får hitta ett koncept som lirar med den här typen av golvvärme och trägolv
 
Jaha en till som blivit "lurad av golvvärmetillverkare av folie golv"
Förbannat säljsnack, lågtempererat betong golv som ger låg lång magasinerad värme under samma tid, r utrett med ordentlig isolering under. KTH, LUND, Chalmers har beskrivit detta genom åren LK Wirsbo/Uponor, Roth mfl. instämmer.
Foliegolven var framtagna till husvagnar samt fartyg från början, men när tillverkningen ändå är igång så låt oss hitta på...
självklart kan den produkten ha sin plats och fungerar säkert bra under ett forbo xlnt residence
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.