Hej!

Jag planerar ett garage, det kommer bli 6x4.8m² (50m²). Jag har ett "etage" på tomten på ca 180cm som jag tänkte ställa garaget mot. Det resulterar ju i ett visst tryck mot ena garageväggen. Hur skulle ni byggt garaget? Är det en jättedålig ide? Fördelen är att jag trollar bort slänten, den är bedrövlig.

Hur bör man gå tillväga?
Mura? Gjuta?
Här är jag absolut novis.

Kom med ideer!!
 
  • 3D-skiss av ett planerat enkelt garage med markerad slänt i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir precis som en källarvägg.
Förmodligen behövs en kontrefor mitt på väggen för att ta upp marktrycket. Kontreforen bör gå att ha på utsidan.
Enklast är förmodligen att mura med Lecasten.
På utsidan behövs isolering och dränering.

Vid närmare betraktelse av bilden så behövs nog en kontrefor även i framkant vid portarna då den väggen inte ser ut att ha ngn sidostyrka alls.
 
  • Gilla
martin_skold och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är även skalblock som man armerar och fyller med betong. Då skulle du säkerligen klara dig utan kontreforer.
 
Aha ok.

men gjuter man en sån djupare då, eller hur funkar bärigheten i den?

Måtten på portarna är bara skiss, det finns nog plats för en i främre hörnet oxå. Såg även att jag vänt på siffrorna 4.8. Ska vara 8.4.. :)
 
Bosse ställer man en sån direkt på plattan? Håller det?
 
Man ställer blocken direkt på plattan. Upp ur plattan måste man då ha uppstickande järn som man får trä blocken över. Mängden av denna armering beror på jordtrycket och bär beräknas av med kunskap om detta. I varje skift lägger man även horisontell armering. Beroende på jordtrycket kan man även behöva göra ett litet urtag i plattan under blocken för att förstärka fogen för transversallasten. Sedan fyller man blocken med betong efter tillverkarens rekommendationer. Det finns flertalet tillverkare av dessa block, bl.a. Finja.
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Både marktrycket och markfukt kommer ju att bli en liten utmaning.
Ett annat alternativ är ju att först stabilisera slänten med stödmur av prefab L-stöd och sedan bygga garaget med en meter luft mellan mur och garagevägg. Utrymmet där bakom kan du ju då använda till att gömma saker du inte vill ha synliga. T.ex hänga stegen på väggen eller rulla in och gömma soptunnorna etc
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Både marktrycket och markfukt kommer ju att bli en liten utmaning.
Ett annat alternativ är ju att först stabilisera slänten med stödmur av prefab L-stöd och sedan bygga garaget med en meter luft mellan mur och garagevägg. Utrymmet där bakom kan du ju då använda till att gömma saker du inte vill ha synliga. T.ex hänga stegen på väggen eller rulla in och gömma soptunnorna etc
S Stuff skrev:
Både marktrycket och markfukt kommer ju att bli en liten utmaning.
Ett annat alternativ är ju att först stabilisera slänten med stödmur av prefab L-stöd och sedan bygga garaget med en meter luft mellan mur och garagevägg. Utrymmet där bakom kan du ju då använda till att gömma saker du inte vill ha synliga. T.ex hänga stegen på väggen eller rulla in och gömma soptunnorna etc
Ja detta är faktiskt plan B. Men helst inte. Tror jag..
Men den har helt klart vissa fördelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.