T
Hej!
Vi har ett suterräng hus byggt c:a 1980 där bottenplan är i lättbetong. Dels har vi en (tror jag) avstannad sättningsskada med horisontella sprickor i fasaden och dels en del sprickor i hörnen till dörrar och fönster.

Jag har försökt läsa på i forumet och på nätet men hittar inte riktigt vad man ska använda för att laga skadorna och hur man går till väga. Någon som kan ge tips?
 
Casco husfix är enkelt att använda och brukar sitta bra
 
Bilder är bra för att göra bedömningar ;)
 

Bästa svaret

Lättbetong är känsligt för starka baser och det blir en kemisk reaktion när det kommer kontakt som förstör både lättbetongen och lagningar.

Skär upp sprickor först djupt i mitten sen ca 1 finger ut från varje sida diagonalt in mot det djupa snittet.
Grunda antagligen med vitgrund eller grundbruk a (förväxla inte med cementbruk a) som du penslar på.
Beroende på hur djupt det blir eller din yta på övrig puts så är det lättaste för dig att laga upp jämn med putsen med Weber 131(går med andra märken också bara det är lågalkaliskt bruk).

Är det väldigt djupa sprickor (2+cm) så är det bättre att du håller dig innanför putsen med ca 0.5 cm och fixar resten nästa dag.
 
Redigerat:
Angående sprickorna vid fönster och dörrar så är det ett klassiskt misstag som är rutin numera.
Om du inte har massa vågrätta sprickor i fasad också så är det nätat men de har har inte haft diagonalnät i hörnen på fönster.
Lite beroende på systemet men vi brukar sätta ett 40*40 nätbit diagonalt om (jag minns rätt på cm) vid varje hörn på alla öppningar i fasaden.
Sätter man inte dem så är dessa sprickor mycket vanliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.