Hej! Vi renoverar ett kök i ett hus från 1925 där vi nu rivit ner alla innerväggarna med puts eller panel ner till de breda tjocka plankorna som alla väggar i hela huset består av. Plankorna är 5-6cm tjocka och mellan 15-25 cm breda, riktigt rejäla! Utanför dessa är någon slags putsfasad, oklart om/hur den är isolerad, och just nu är det dessutom tilläggsisolerat utanpå originalputsen och beklätt med plåtfasad som vi ska ta bort och byta ut mot ny isolering och träfasad (vet inte om detta spelar roll för min fråga, så jag skriver med det). Nu till min fråga: Vi ska sätta upp OSB eller plywood + gips på insidan av alla köksväggar men så fick vi tipset att sätta "svart papp" bakom OSB/gips mot de tjocka träplankorna. Vi hade denna papp hemma då vi använt den på en annan innervägg av tjocka plankor som skulle putsas, och då ville vi inte lägga putsen direkt mot de tjocka plankorna eftersom de kan svälla av fukten i putsen, och sedan krympa igen varpå putsen skulle spricka. Så den svarta pappen fungerar som någon slags fuktspärr. Men det var ju ett helt annat användningsomrde, nu ska vi inte putsa. Finns det någon anledning att vilja lägga denna papp bakom OSB/gips i köket? Finns det någon anledning att inte göra det, dvs kan huset bli för tätt så att man får fuktproblem eller något annat?
 
Det finns ingen anledning att lägga papp mot planväggen. Det är slöseri med material. Att putsa på papp låter lite halvmärkligt det med, men det kanske är ett ämne för en annan tråd.

Din plankvägg är antagligen inte helt rak. Ta därför tillfället i akt och regla upp med tex 45mm reglar och se till att den nya innerväggen blir exakt i lod och väggarna vinkelräta. Detta underlättar efterföljande köksmontage avsevärt. Det ger även utrymme för installation av vatten och el som kanske ska till nya ställen vid renoveringen.
 
Tack för bra svar. Vi skulle behöva varje centimeter på bredden i köket för att få till den planlösning vi önskar. Hade därför gärna skippat 45-reglarna men du har absolut en poäng. Vatten vet vi redan behöver dras tvärs över till andra sidan köket mot var vi hittar det idag. En tanke: kan man gjuta in vatten och el i golvet där vi har tänkt lägga in golvvärme med klinkers?
 
  • Renoveringsprojekt av kök med exponerade träreglar och rördragning vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Ja visst kan man lägga vatten och el i golvet - frågan är väl om det får plats om ni gjuter golvet - enklast är då kanske att öppna golvet på lämpligt ställe och lägga rören under?

EDIT: När jag gjorde en liknande operation här i huset så lyfte jag på det gamla undergolvet, rätade upp de gamla golvbjälkarna, la glespanel med gv-rör i och sedan ett par lager golvgips på det. Ville undvika att flyta golvet eftersom det verkade både dyrt och knepigt. Ett annat alternativ kan vara spårad spånskiva men det kräver antagligen golvbjälkar tätare än vad ni har om man ska ha klinker på.
 
  • Gilla
Snickarflickan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.