Hej
Jag behöver få hjälp med information gällande vanligaste material och byggstandard alternativt "det var vanligt att stryka ditten och datten på betong" osv på ett hus byggt 1938.
Anledningen till detta är att vardagsrummet började lukta typ kemiskt efter ungefär 6 veckors boende, runt slutet av maj i år.
Det är koncentrerat vid golv/ golvlist vid väggen som går in i rummet. Inte ytterväggen.
På andra sidan väggen finns hallen och källartrappan. Där finns ingen lukt mer än från rummet. Om jag luktar vid tröskeln märks det tydlig skillnad på den sidan som är i vardagsrummet.

Jag har skurit bort tapet och kollat/ luktat på masoniten men allt verkar torrt och ok.

Jag sågade sen upp ett hål i golvet för att se sågspånet och balkar och det var iaf torrt. Efter det grävde jag upp sågspån så jag hamnade på betongen till källaren och såg en svart eller brun yta. Lade man något eller strök på något där innan golvet lades, och vad var vanligt på den tiden?
Lukten ger lite tankar på tjära, men jag vet inte om det är det eller något annat.
Anticimex ska ha drygt 8 tusen för en undersökning, så jag skulle gärna vilja ha tips om någon har, för de pengarna kommer gå åt till golvet sen.

Rädslan jag har är om jag byter isolering och golv, kanske jag ändå inte blir av med problemet om det är något annat. Som behöver tas bort, målas över osv.

I källaren finns oljetanken men inga rör verkar gå inne i taket och ingen lukt finns heller där.

Tack på förhand
 
Rimligt att tro att det i alla fall är tjärad papp eller liknande mellan bjälklag och källarvägg. Inget som ska lukta dock. I maj blev det varmare så någon form av reaktion på värme bör ha skett.

Vi har hus från 38.

Har ni någon gammal beredare eller pump som kan ha sprutat vätska mot väggen/taket i källaren?

Vad är närmaste doften förutom tjära du kan komma på?
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
@Småbrukaren Ja, värmen känns rimligt att den kan ha med det att göra. Svårt att beskriva lukten, men den har "tyngden" av nystruken tjära om det går att relatera till. Men med en lite vassare ton av det kemiska kanske. Huset har stått tomt i 5 år innan jag köpte, varav de sista två åren utan värme. Rakt under den luktande väggen står oljetanken. Bergvärme installerat 2009, så det bör vara ofyllt sedan dess. Och ingen lukt där nere alls, därav min misstanke om att det är något mellan valvet och golvet.
Lukten kan ibland flytta sej lite in mot mitten av huset fast i samma rum, där murstocken är nära. Men bara ibland och kortvarigt. Mesta tiden på samma 2-3 meters sträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.