Jag har kollat runt lite här i trådarna då jag nyligen har satt igång ett garagebygge.
Det verkar som de flestas uppfattning är att om man ska handla billigt så ska man handla på Byggmax eller ha bra kontakter.
Så jag gjorde som så att jag räknade på bygget utifrån byggmax priser och har sen tagit in offerter från de större handlarna där jag bor.
Jag har inga bra kontakter med de som jabbar på byggvaruhusen men de offerter jag fick från både Byggma och Beijer spöade byggmax med ett antal tusenlappar och då får jag varorna hemkörda.
Kan det vara så att konkurensen på byggmarknaden gör att de större etablerade bygghandlarna har fått sänka sina priser?
Bara en liten fundering från mig och vad det gäller inköpen så lutar det åt att det blir Beijer som får leverara materialet till mig då de var överlägset billigast.

Garagebygget kan man kika på här.
 
Jag håller på precis som du och kollar av priser med lokala sågar och byggfirmor.
Räknade ihop vad jag behöver, i stora drag, och kollade vad priset skulle bli om jag handlade detta på ByggMax.

Fick in en 'offert' nån tusenlapp under ByggMax inklusive frakt i veckan, så nog lönar det sig att kolla runt.

Ska kolla av marknaden helt innan beslut tas,
 
Kan man göra som ni gör och erbjuda köp av en mängd på en gång så brukar det gå bra att få ned priserna en hel del. Gjorde samma när jag byggde mitt förråd och carport. Samma sak då att det vart priser något under byggmax
 
Mikael_L
Samma här.
Offerten från den lokalaste bygghandlen hamnade i paritet eller just under byggmax priser.
 
Det är ju alldeles utmärkt. Då fungerar konkurrensen i alla fall.

Kanske är det också så att byggmarknaden är aningen vikande just nu, så det har blivit lite mera kamp om kunderna.
 
Mikael_L
Men ändå ett knepigt system med allt material i byggbranchen. Verkar alltid finnas en massa dolda rabatter och skilda prislistor för hantverkare och privatpersoner osv ...

Värst verkar det vara med elprylar och VVS..

Då kan jag tycka att K-rauta (som har fasta priser samt ett rabattsystem som följer inköpsvolym och alla kan ta del av) och Byggmax är på nåt vis mer ärliga. :rolleyes:
 
Fick pris på slagportar häromdagen och snacka om att man höll på att få slag. 29000:- / port ville dom ha.
Trodde att det var billigare med slagportar än dragportar men där hade jag fel. Inte mig emot att ha dragportar så nu blir det att kika runt lite på priser på såna i stället.
 
RRLasse skrev:
Fick pris på slagportar häromdagen och snacka om att man höll på att få slag. 29000:- / port ville dom ha.
Trodde att det var billigare med slagportar än dragportar men där hade jag fel. Inte mig emot att ha dragportar så nu blir det att kika runt lite på priser på såna i stället.
Det lät väldigt dyrt. Har du sett detta erbjudande?
 
Jag kan bara instämma. Skall man köpa större volymer så lönar det sig att kolla den lokala handlaren.

Vad gäller Beijer är jag dock avvikande. Kanske skiljer sig deras marknadsnärvaro mellan olika delar av landet.
 
Så här är det väl i alla branscher? Kunder som köper ofta och mycket får rabatter. Köper man mycket en enstaka gång kan man också få rabatt. Som leverantör är det ju klart att man tycker att det är en god affär att kunna sälja ett helt lass med virke och då kan ge lite bättre pris än vanligt. Dock är ju Byggmax oftast billigare om man bara ska köpa ett block eller bräda.

Kommer det in aktörer i branschen som tex Byggmax så får resten anpassa sig till detta genom att konkurrera med faktorer som pris, kvalitet etc. Bygghandlarna är väl medvetna om att folk enkelt kan jämföra priser på nätet.

Jämför priser på begagnade bilar som sjönk i och med att privatimporten ökade.

/John
 
Mikael_L
Men det finns ingen motsägelse mellan bättre pris vid större volymer och en öppenhet om priserna. T.ex. så kör K-rauta med det konceptet.

http://www.k-rauta.se/bonus.htm
 
Vet inte riktigt vad jag tycker är bäst.
Visst är det smidigt att veta vad det kommer kosta direkt men samtidigt är det ju lite kul att få bra priser hos en "dyr" handlare. Men det är väl det dom vet och som är en del aav försäljningsknepen dom har. För visst lockar det mer att köpa ngt där man får en skaplig "rabatt" mot att handla likadan varor för samma pris på ett ställe där det låga priset är ett ordinarie pris.

Fick för övrigt i veckan en offert från AB Karl Hedins som var lika låg som Beijers. Dock fick jag ett bra pris på portar där så vi får se vilka jag kommer att handla av.

Har också märkt att det är lite dåligt med betongleverantörer att välja på så där blir det svårare att få ett "bra" pris.

Fick för övrigt mina takstolar idag. En vecka för tidigt. Men nu är dom ju här så när plattan är gjuten och stommen är rest så är det bara att köra vidare med takstolarna. :)

Finns lite bilder HÄR
 
Det där med rabatter kan ibland te sig lite lustigt. För sommarstället brukar jag handra på Beijer i en mindre stad. Har jag nötta blåbyxor så händer det att rabatten kommer av bara farten när man står i kassan och ska betala. Köpte cirkelsåg och lite grejer för ett tag sedan. Världen bemötande när det skulle räknas på hur billigt de kunde sälja den. Inga sådana tendenser som civilist. Nu har det gått så långt att när sambon frågar om vi ska in till Beijer så svarar jag - Visst, vänta bara så ska jag byta byxor innan vi åker. :D
 
Jag budgeterade på ByggMax priser och har fått 3 offerter som ligger lägre varav 2 från 'dyra' firmor (Fröbergs och AB Karl Hedin).
Takstolarna är beställda från Hedin i Rättvik.

Lutar åt att Hedins i Borlänge får leverera virket till stommen/fasaden också. :)

'Gropen' är grävd, imorgon kommer första lasset singel.
 
Har idag pratat med en säljare på Hedins i Strängnäs angående offerten han gav mig. Tyckte själv att allt såg bra ut tills när jag i måndags gjöt plattan.

Kom på i söndags att det kunde ju ha varit bra att ha kantjärnen till gjutningen. Så i måndags morse fick det bli en tur till Hedins i eskilstuna (skulle hämta glättningsmaskin o lite andra prylar där).
Tog med mig offerten som jag hade fått för jag ville ju inte betala en krona mer för järnen fastän jag var på en annan ort.
Blev lite smått förvånad när jag fick ge 625:- för ett järn mot 1300:- som jag hade fått pris på från säljaren i Strängnäs.
Tyvärr så hade dom bara ett hemma så det får bli lite kompleteringsgjutning där ena porten sak vara.

Påpekade för säljaren idag om prisskillnaden och det hela försklarades med att de hade bättre kvallité på järnen de sålde i Strängnäs men givetvis kunde de ta hem ett likadant järn som jag köpt i Eskilstuna.
Bokade ett sådant samt det material som jag ville ha till första leveransen.

Vad det gäller portar blir det crawfords g60 antagligen med automatik.

Så nu börjar det bli lite klarare över vad kalaset kommer att gå på.
Ser ut att landa på mellan 160-170tkr för ett varmgarage på ca: 74 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.