Är oense med byggaren om materialkostnader.
Har gjort en tillbyggnad på ett året-runt-anpassat fritidshus utanför Stockholm. Tillbyggnaden är 4*3,5 meter i två plan. Rymmer i bottenplanet hall, badrum, toa, pumprum samt v-rum på övervåningen.
Har även byggt en veranda på cirka 30m2.
Vi kom överens om arbetskostnaden och jag fick en indikation på att materialkostnaden med transport skulle bli cirka 80-100 000 (ink. moms). Nu vill han ha 160 000, vilket verkar hutlöst - eller?
Det gäller endast material för grund, golv, inner- och yttervägg och tak samt altanen.
Alltså INTE dörrar, fönster, VVS, el, plåt eller innerbeklänad som kakel etc.
Vad är en rimlig materialkostnad?
Känns som han försöker ta igen på materialet eftersom bygget tog lite längre tid än de beräknat - men det är ju inte mitt problem.
Tacksam för svar och ev. tips om konsult man kan anlita för att gå igenom material-följesedlarna och bedöma om det är rimligt.

Joakim



















 
be att få en materialspec och sen kontaktar du en brädgård för offert på motsvarande material. viss skillnad kan ju förekomma men inte mer än 15-20%
 
tack, har tänkt göra det. men risken är att jag får en materialspec. med inte bara "mitt" material. finns det någon mall/kalkyl för vad och hur mycket material det går åt för att bygga x m2 (i mitt fall cirka 25m2).
 
Om du ser på frågan ur ett juridiskt perspektiv och vilket betalningsansvar som du har så kanske detta kan hjälpa dig.

Om ni ingick avtal (skriftligt är bäst, muntligt kan fungera ändå) efter årsskiftet så gäller nya konsumenttjänstlagen. Bevisbördan på vad som är överenskommet emellan er båda ligger då helt på entreprenören. Om det endast är muntlig överenskommelse så kommer ditt ord i en ev. tingsrättsförhandling väga tungt i jämförelse med entreprenören - men håll dig till sanningen - det löna sig alltid (dokumentera allt på papper vad som hänt, bra för minnet!). Om ni har skrivit ett avtal baserat på ABS05 så är det absolut enklast!

Om du har fått ett pris - även om det är ungefärligt - för material så är det det som skall gälla. Undantaget är om ni särskilt gjort en överenskommelse om att du skall betala faktiska kostnader för en ospecificerad mängd erforderligt material i efterhand...

Det kan bli som så att ni kommer till ett läge när ni vill göra en förlikning - då kan det vara bra att ha en materialspecifikation samt en arbetsspecifikation framtagen som grund för förhandling. En byggnadsingenjör kan ta fram detta - kostar ett par tusen för din tillbyggnad.

Kontakta din konsumentvägledare eller en entreprenadjurist. Skillnaden mellan 80-100 tusen och 160-tusen är väl värt att undersöka ordentligt...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.