Jag ska lägga isolerat golv i källaren på betongplattan som är gjuten på marken. Tanken är plåtreglar och luftspalt, cellplast, undergolv, foam med fuktspärr och träparkett.

Träparkett väljer jag för trivseln trots att det är känligt för fukt. Men finns det undergolv av ickeorganiskt material ?

Jag hittar bara 22mm spånskiva som undergolv Kan jag använda spånskiva som undergolv och i stället lägga fuktspärr under undergolvet ?
 
S
vad för plåtregel har du tänkt?
 
Jag är bara i början av detta projekt och skall först planera byggmetod generellt. jag har inte bestämt något material alls och kan anpassa reglar och undergolv till något passande. Jag började titta på typ av undergolv.

Takhöjden från betonggolvet är 220cm. Jag har tänkt 15cm maximalt 20cm bygghöjd totalt inklusive parkettgolvet.
 
Du kan köra med ett nivell eller granab-golv som är luftat in du är osäker på fukten under golvet. Och golvvärme är ju också trevligt.. Då slipper du även oroa för fukten i träet.
 
bobas skrev:
Du kan köra med ett nivell eller granab-golv som är luftat in du är osäker på fukten under golvet. Och golvvärme är ju också trevligt.. Då slipper du även oroa för fukten i träet.
Vad jag ser är bägge undergolven spånskiva så det är väl spånskiva som gäller eftersom jag inte heller hittar annat. Golvvärme är redan uteslutet p g a installationskostnad eller p g a el-kostnad om el-värme.
 
Så länge källaren är torr så går det nog bra utan forcerad ventilation under golvet. I mitt hus var det träreglar ingjutna i betongen i källaren och ovanpå samt ekparkett. Detta hade legat i 45 år utan skada, men det betyder ju inte att alla har lika tur.. Skulle jag lägga ett nytt golv hade jag valt ett ventilerat eller klinker med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.