Jag funderar lite fram och tillbaka hur sjutton jag ska göra. Entrén är en bit upp på huset, dock bara ett par trappsteg och idag är det en slags stentrappa med rätt tunga stenfundament (knottriga, typ ölandssten eller vad de heter). Inte speciellt snyggt i min värld och tyvärr inbyggt in i själva huset, men vintertid är den knottriga/grova stenytan riktigt bra när det gäller snö och isbildning. Det blir sällan halt på trappan och behövs det kan jag både salta och spetta bort is med järn direkt mot stenen.

Något som kanske skulle bli snyggare är att ta bort trappan och bygga en ny trappa i trä som byggs ihop med nya trädäcket/altanen jag planerat. Min fundering är dock hur det blir vintertid? Hur kan man hålla trätrappan isfri? Salta känns obra och hacka med järnspett ner i trät känns inte heller helt lysande. Kan man klä entréstegen med något hårdare "anti is"-material? Hur hade ni gjort? Klätt in hela trappdelen med tak/överbyggnad?
 
Bild på hus och trappa? För att det ska bli snyggt gäller det att hus och trappa passar ihop.
 
Jag får nog fota en bild på närmare håll med kameran, men jag hittade en gammal mäklarbild här från när jag köpte kåken. Här kan man se lite av entrédelen.
Tanken är att bygga ett lite större trädäck vänster om gaveln (mot husets baksida) kan man säga och låta det möta entrén.

Trappan utgörs idag av 4st steg och en större stenplatta längst upp.

Jag ämnar byta entrédörr och tänker bryta upp hela delen mot trappan där då jag ser det som en riskkonstruktion att trappan är inbyggd i huset och just med tanke på att den är hårt utsatt för fukt där mot dörrkarm och syll (man sparkar av sig snö mm).
1afdju1v_q100_w800_mfile_cmonlyscaledown_radius10_colorwhite.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.