Håller på att renovera två toaletter, har tidigare varit vägghängd toa så avloppet är i väggen. Nu blir det fixtur gustavsberg istället, sätter denna innanför tätskiktet med våtrumsmatta bakom. Ser att många verkar bygga "lådan" med vanliga träreglar, funderar på om det inte blir risk för mögel? Känns ju lättare att bygga med träreglar dock... Det är bara två toaletter utan dusch eller golvbrunn och sånt, men tänker att det kanske ändå är viss risk för fukt inne i lådan? Och på samma tema, kan man använda vanlig gips på träreglarna isåfall, eller är det att be om problem? Tänkte kakla framsidan sedan.
 
Är egentligen inte sakkunnig på något sätt men kan svara att vi precis besiktigat ett nyköpt hus med inbyggd toa där 'lådan' är byggd i trä (klädd med kakel) och där både säljarens och vår besiktningsman anmärkte på att det var trä i botten av lådan dock ingen anmärkning om trä't i övrigt.
 
Tänkte sätta träreglarna en cm ovan golvet så det blir en luftspalt längst ner, så det kanske är lugnt då? Funderar på hur man egentligen gör om man använder plåtregel, fäster man den då i fixturen? Känns ju inte då bra att ha den heller ner mot golvet, då blir det ju ingen ventilerad spalt.
 
Jag är heller inte sak kunnig i denna fråga, men vad kunde eventuellt hända om du använder en plåtregel i botten och där efter vanlig regel ist? Bara en tanke.
 
Om jag använder trä kommer jag bygga det så det är ca 1 cm från golvet ändå, så att bara byta nedersta regeln spelar ingen roll, den är ändå inte i golvet. Tänker mer på risken för kondens inne i lådan med mögel på trä samt gipsens papp som följd. Men det kanske är obefogad mögelskräck om man har det bra ventilerat med luftspalt uppe och nere?
 
Är det verkligen ingen som vet hur det "ska" vara? Hur har ni med toafixturer gjort?
 
Asså för drygt 5-6 år sedan var jag med om att sätta in en sådan, och då använde vi träreglar till att bygga lådan, vet inte hur vidare om det ändrats i några regler eller så.
Men eftersom tätskiktet ska vara utanför så bör det inte bli någon typ av mögel, se har jag för mig att man på något vis ska lilla komma åt vissa delar som är inne i "lådan", med andra ord en typ av inspektions lucka.
Men man kan bygga denna låga av plåtreglar också.
Det är jag alldeles säker på.

Googlar man på "fixtur toalett" så får man rätt många träffar (bilder) där dom bygger med både trä och plåt regel.
 
tommib
Vår fixtur (Gustavsberg Triomont XS) kläddes av hantverkaren med någon slags konstruktionsfrigolit eller vad det kan vara. Det var i alla fall något från LIP (kanske LIP våtrumsskiva). Tror att han limmade fast skivorna direkt i fixturen. Därefter kakel på. Det blev väldigt snyggt.

Jag förstår inte riktigt vilken del du tänkt bygga i trä? Boxen runt fixturen?

Edit:
Däremot stämmer det som står ovan inte nödvändigtvis. Tätskiktet var i vårt fall innan lådan, dvs väggen var färdigbyggd med tätskikt, det som stack ut var avlopp och vatten. Efter det monterades fixturen med rejäla franska skruv in i förberedda reglar/kortlingar med silikon i alla hål precis som vanligt. Därefter kläddes lådan in. Vitsen med detta är att alla kopplingar och själva spolcisternen hamnar på insidan av tätskiktet så att man inte kan få dolda läckor i väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil Stenqvist och 1 till
  • Laddar…
Är det fixtur med cistern eller utvändig cistern ?
 
Byggde min låda med plåtreglar.
Reglen längs golvet ligger på plastdistanser så ev vatten kan rinna ut under.
Gjorde sen en rejäl specialare i trä för att kunna fästa upp tvättställskomoden i nått stabilt.
fixtur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ruben_leon1 och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Vår fixtur (Gustavsberg Triomont XS) kläddes av hantverkaren med någon slags konstruktionsfrigolit eller vad det kan vara. Det var i alla fall något från LIP (kanske LIP våtrumsskiva). Tror att han limmade fast skivorna direkt i fixturen. Därefter kakel på. Det blev väldigt snyggt.

Jag förstår inte riktigt vilken del du tänkt bygga i trä? Boxen runt fixturen?

Edit:
Däremot stämmer det som står ovan inte nödvändigtvis. Tätskiktet var i vårt fall innan lådan, dvs väggen var färdigbyggd med tätskikt, det som stack ut var avlopp och vatten. Efter det monterades fixturen med rejäla franska skruv in i förberedda reglar/kortlingar med silikon i alla hål precis som vanligt. Därefter kläddes lådan in. Vitsen med detta är att alla kopplingar och själva spolcisternen hamnar på insidan av tätskiktet så att man inte kan få dolda läckor i väggen.
Självklart har du rätt! Men inget annat är påstått, det som är påstått här är ju att tätskiktet ska komma utanför.

Det finns garanterat massvis med olika alternativ. I ditt fall skruvade man fast allt efteråt, det går givetvis att göra, men då hade ni som sagt inget trä "öppet" i konstruktionen, efter som det användes någon form av betong baserad frigolit (?). Sen personlig är jag lite si å så med att bryta tätskiktet, även om där är silicon som sprutats in i monterings hålen osv. Men det är min åsikt.
 
tommib
Thyro89 skrev:
Självklart har du rätt! Men inget annat är påstått, det som är påstått här är ju att tätskiktet ska komma utanför.

Det finns garanterat massvis med olika alternativ. I ditt fall skruvade man fast allt efteråt, det går givetvis att göra, men då hade ni som sagt inget trä "öppet" i konstruktionen, efter som det användes någon form av betong baserad frigolit (?). Sen personlig är jag lite si å så med att bryta tätskiktet, även om där är silicon som sprutats in i monterings hålen osv. Men det är min åsikt.
Jag uppfattade det som att ni byggde med cistern i väggen och tätskikt utanpå det, dvs att cisternen står utanför det täta utrymmet. Det kanske var en missuppfattning?
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
tommib
Men hur byggde ni då Thyro? Hur fäste ni in fixturen utan att bryta tätskiktet?
 
Som sagt nu var det ju några år sedan, och det är möjligt att reglerna har ändrats, men fixturen byggdes in i en låda (som många gör).
Men den byggdes in i en låda gjord av trä reglar med våtrumsskivor, där efter tätskikt, kakel och sen fästes stolen i sina fästen.
Men ovanpå LAS det endast ett ekplan (lik ett hyllplan) mycket pga att man skulle kunna komma åt grejorna där inna.
Det var enligt konstens alla regler då, men jag var själv lite skeptiskt och ifrågasatte offentligen hur det funka, då tätskiktet ej blir sammanhängande.

Så som sagt allt är säkert mer eller mindre skit samma idag, men jag hoppas det finns bättre lösningar.
 
Fixturen fästes i den befintliga väggen alltså, och sen byggdes lådan runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.