Hej, ska gjuta ett ca 4x7m tak(20cm tjock), som på 3 sidor kommer att vila på väggar (murade med leca), och den sista sidan blir hängandes i luften.
Jag har ordentligt med underlag på allt vad gäller armering m.m. så där är allt på det klara.
Dock har jag lite funderingar på vad jag ska använda mig av för material till formen.

Ska man använda sig av formplyfa, eller någon form av lösvirke?

Hur tätar man bäst skarvar?

Förslag på hur jag fäster formen mot väggen?

Avstånd mellan stämp?
Eller kan man liga gärna köra på reglar och i sådant fall vilken dimension?
 
R
Man har enklast plywood som läggs kant i kant ingen tätning emellan utan bara se till att dom är täta vid läggning under det så är det 45x95 på högkant med 300mm c/c och under 45x95 har man bockryggar eller plank 45x220 på högkant tvärs ovanliggande 45x95 regelverket.. dessa börjar du med ca 300mm ifrån vägg och sedan ca 1200c/c mellan bockryggarna beroende på rummets mått så delar man in det jämt så allt emellan 1000-1200mm blir bra..
Sedan om du vill hyra/köpa stämp som står under bockryggarna eller använda 45x95 är upp till dig stämpn är enkla att justera rätt höjd med medans trästolpar kräver mer några och tidsödande arbete..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man har enklast plywood som läggs kant i kant ingen tätning emellan utan bara se till att dom är täta vid läggning under det så är det 45x95 på högkant med 300mm c/c och under 45x95 har man bockryggar eller plank 45x220 på högkant tvärs ovanliggande 45x95 regelverket.. dessa börjar du med ca 300mm ifrån vägg och sedan ca 1200c/c mellan bockryggarna beroende på rummets mått så delar man in det jämt så allt emellan 1000-1200mm blir bra..
Sedan om du vill hyra/köpa stämp som står under bockryggarna eller använda 45x95 är upp till dig stämpn är enkla att justera rätt höjd med medans trästolpar kräver mer några och tidsödande arbete..
Tack för väldigt snabbt svar!
När du säger plywood, menar du vanlig konstruktionsplywood eller form?, 12 eller 15mm?
Du säger att även att det inte behövs tätning, men tar för givet att jag ändå bör fästa tex yttersta 45X95 in i väggen med spikplugg eller liknande, för att inte hela formen ska ge vika!?

Så med andra ord om man tittar på det ovanifrån:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Stämp/45x95 (hur tätt ska dessa stå?)
 
R
M MarkusTo skrev:
Tack för väldigt snabbt svar!
När du säger plywood, menar du vanlig konstruktionsplywood eller form?, 12 eller 15mm?
Du säger att även att det inte behövs tätning, men tar för givet att jag ändå bör fästa tex yttersta 45X95 in i väggen med spikplugg eller liknande, för att inte hela formen ska ge vika!?

Så med andra ord om man tittar på det ovanifrån:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Stämp/45x95 (hur tätt ska dessa stå?)
Man behöver inte fästa så mycket i väggarna det låser sig självt i omed att du har väggar på tre av sidorna, däremot när du börjar med stämpningen och bockryggarna så behöver dessa strävas..
Gjorde en väldigt snabb skiss hoppas du får hjälp av den😊
 
  • Manuskriven skiss på fyrkantspapper som visar stativstrukturer med stöttpelare och bockräcken i rött och blått. Beskrivningar av material och mått finns runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Man behöver inte fästa så mycket i väggarna det låser sig självt i omed att du har väggar på tre av sidorna, däremot när du börjar med stämpningen och bockryggarna så behöver dessa strävas..
Gjorde en väldigt snabb skiss hoppas du får hjälp av den😊
Underbart, tack så jättemycket för hjälpen!
Sett att de inte finns kraftigare formplywood hos byggmax än 12mm. Räcker denna?

Stagningen, brukar det vara hål i stämpen för att dra igenom skruv, eller hur gör man den bäst?
 
R
M MarkusTo skrev:
Underbart, tack så jättemycket för hjälpen!
Stagningen, brukar det vara hål i stämpen för att dra igenom skruv, eller hur gör man den bäst?
Har du stålstämp så finn det en speciell metall grej man sätter runt stämpet..
Mina skisser är det 45x95 stolpar som du ser strävningen av..
 
  • Byggställning med justerbar stålstämp och gul h-balk för stöd och stabilisering vid bygg- och renoveringsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M MarkusTo skrev:
Underbart, tack så jättemycket för hjälpen!
Sett att de inte finns kraftigare formplywood hos byggmax än 12mm. Räcker denna?

Stagningen, brukar det vara hål i stämpen för att dra igenom skruv, eller hur gör man den bäst?
Golv är alltid skönt att ha tjockare..
 
R Rejäl skrev:
Har du stålstämp så finn det en speciell metall grej man sätter runt stämpet..
Mina skisser är det 45x95 stolpar som du ser strävningen av..
Tackar!

En sista fråga för idag iaf ;) Hur länge bör en form för en sådan gjutning sitta innan man river den?
 
R
I minst en månad i bra temperatur kring 10 grader..
Efter det kan du riva formen och lämna kvar enstaka stämp på säg ca 1.5 m avstånd..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.