Hej alla byggentusiaster!

Har ett hus från cirka 1924 (6x8m 48kvm) med krypgrund som behöver ses över. Spån som isolering med diverse material som blindbotten… en gammal dörr bla men mest spont, en del ruttet. Spån har fallit ner och ligger i högar här och var.

Planerar ta bort all befintlig blindbotten och spånisolering, tänker byta ut bjälkar, vissa undermåliga, fylla med modern isolering.

Vill inte riva upp golvet uppifrån, utan tänkte göra detta underifrån. Hyffsat med plats finns att jobba därunder. Har dragit en del rör bla..

Problem:
Bjälkar får jag ner, finns en ingång från sidan i ”muren”. Men oljebhandlade skivor blir omöjligt då man själv precis kommer in i hålet.

Så min idé är att ha åldersbeständig plast som blindbotten, som håller isolering på plats (träreglar med jämna avstånd som stabiliserar) och hindrar fukt att komma upp.

Skulle det funka eller skulle det vara en dålig lösning?

Nån som har några tankar?

Mvh Johannes
 
Skippa plast och kör typ oljehärdade blindbottenskivor eller träpanel.
 
Tack Jonathan.
Okej, så plast är inte så bra. Problemet är bara att jag inte får ner skivor, utan att riva upp innergolv.

Läste nyss att blindbotten behöver vara diffusionsöppen. Skulle en starkare vindpapp fungera tro? Tänker det är lite lättare att jobba med än att sätta dit spånt.

Bh Johannes
 
Ja, vindpapp eller ångbroms kanske är smidigt.
 
Jag tycker du ska använda vanliga 1"brädor i trossbotten, gärna med en förhydringspapp ovan för vindtäthet.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Plast är riktigt dåligt en blindbotten bör vara lufttät men diffusionsöppen, vindpapp och brädor är en klassisk lösning och är nog inte så tokig om skivor går bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.