behöver lite input från någon kunnig. Jag skall göra diverse inredning till ett badrum och vill vet avilka material som är lämpliga. Bänkskiva och skåpsluckor och annat "synligt" skall jag göra i ek. Övriga delar som gavlar, hyllplan mm skall jag vitlackera men vet inte vad jag skall bygga av. MDF? Plywood? Limträ av fur/gran? Ek blir för dyrt att bygga allt detta med.
 
Finns det inga färdiga stommar att köpa. Eller är det för enkelt. Annars känns det som det mest hållbara.
 
Jag betvivlar att det finns färdiga stommar eftersom det är en helt egen måttanpassad möbel. Möjligen kan man hitta komoden och byta dörrarna men det är ju "fusk".
 
Jag hade tagit MDF och lackat det med uteakrylat.

Skall möblen vara än mer oöm så är möjligen formplyfa ett alternativ, men då är frågan om det inte är billigare med ek ändå.

Jag köpte faktiskt bänkskiva på Bauhaus och byggde hela skåpet till tvättstället i. Du får ju 2 meter bänkskiva för en tusenlapp och det räcker rätt långt även om det blir lite grovt..
 
Jag tror ek blir lite väl dyrt och det bär emot att vitlacka ek. En av möblerna skall bestå av en ekskiva/bänkskiva på ca 2,5 meter. Underskåpen till detta blir troligen av ca 8 meter skiva * 60 cm. Det är till 4 gavlar och ett antal hyllplan. MDF kanske inte är lämpligt till hyllplan? jag har faktiskt aldrig någonsin använt MDF. Om du nu rekommenderar ek tror du inte att furuskivor/limträ skulle vara nästan lika bra till 25% av priset. Naturligtvis förstår jag att ek är hållbarare men som mellanting mellan MDF och ek?
 
robsarve. Förresten ditt tips om ekskivan till komoden var nog bra. En kommod är mer utsatt för vatten så då är ju 1000 kr för en skiva helt ok. Det var till de andra möblerna som ek blev lite väl dyrt.
 
Jag hade tagit en ekskiva till toppskiva på komoden.
Ska du ändå vitlacka resterande, stommar och hyllplan, så hade jag använt mdf eller ännu hellre hdf även om det kan vara lite svårt att få tag på till stommar och furulimträ till hyllplan.
Anledningen till limträ i hyllplanen är att det har bättre bärighet än annat skivmaterial.

Kul projekt, lycka till!
Och glöm för allt i världen inte att vi vill se BILDER ;)
 
MDF är mycket enkelt att jobba med eftersom det är homogent.
Det viktiga är att skall du skruva i det så MÅSTE du förborra och använd rätt skruv.
Själv kexar jag, men du kanske inte har den möjligheten.

Måla minst två gånger för är det inte tätt suger det i sig vatten (som alla skivmaterial gör). Även ek måste ju behandlas. Herdins träolja brukar jag använda.
 
Nu är jag kanske lite tjatig men är det på något sätt sämre med limträskivorna i fur än mdf-skivor? Bilder kommer om jag blir nöjd med resultatet men det blir nog efter jul.
 
  • Gilla
Lsbyggfabrik
  • Laddar…
Hej! är själv badrumsbyggare, använder mig av limträskivor/mdf/hdf/massiva trämaterial/formplyfa/byggplyfa/Dekoritskivor mm mm Allt funkar om man behandlar det man väljer på korrekt sätt.

Plyfa är svårt att få snyggt slät, då används med fördel formplyfan.
Mdf suger fukt och bör helst användas utanför ett våtutrymme (om ventilationen inte är tillräckligt god)av skälet att det kan lätt gå "hål" på färgen... Då är det arbetet bortkastat:rolleyes:
Dekorit skivor! Fusk? Annars ett helt ok material (spånbaserat) medför en liten risk att släppa in fukt...
Limträ bra alternativ! bäst? Vet inte vad du är ute efter, så ja limträ är ok för mig iaf och även de andra alt. vid rätt hantering,anpassning efter behov och förutsättningar..

Obehandlad mdf är inte bra till socklar vid bakfall i våtutrymme:p
 
limträ bättre ibland, mdf bättre ibland men summan av erfarenheter av mina arbeten är att limträ i regel är bättre....

Men de kan spricka vilket inte mdf gör:rolleyes:
"badrumsbyggare"

Köp små gummi"tuttar" och ha mellan skivmaterialet och golvet!
Finns i alla möjliga färger, samt att gummi inte är fuktkänsligt, dessa skruvas i underkant men glöm för guds skull inte att täta borr/skruvhålen annars så kommer fukt in med tiden och då spelar det ingen roll vilket material du använder.....

Lycka till!
 
Redigerat:
Fanerad mdf
 
Du bör under inga omständigheter annvända Mdf i badrum.
Minsta skada repa eller taskigt med färg på ett ställe så kommer det att svälla för eller senare så är det bara.

annvänd hellre spånskiva, Hdf, plywood, marin plywood eller limträ.

Mvh Pär H
 
Jag har använt limfogskivor från Byggmax. Förutom att de är mindre fuktkänsliga än MDF så är de styvare, lättare och därmed lämpligare till hyllplan. Glöm inte att kvistlacka bara. Eftersom man gör limfog av skräpvirke så är det rätt mycket kvist. Själv kvistlackar jag oftast heltäckande beroende på att jag oftast sprutmålar. Kolla på skivorna redan i butiken. Ekonomisortering på vanliga bygghandeln är i regel dyrare och sämre än skivorna på byggmax. Sämre i bemärkelsen att det finns en del svartkvist och andra defekter som måste spacklas.
 
--mattiasp:
Kör du hela skivan med shellack innan lackeringen eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.