Hej,
Funderar på att bygga en låda till absorbatorer av storlek ca 1m*2m. Aluminiumram skulle nog passa bra, men var hittar man profiler eller färdiga lådor, har sökt mig trött på nätet...Någon som har erfarenhet av självbygge i aluminium?

Alternativet är att snickra ihop en låda av trä och klä utsatta delar med plåt. Är dock lite orolig att träet kommer slå sig och göra lådan otät samt få kortare livstid. Det kanske räcker att staga upp lådan ordentligt med tvärslåar och skruva i bottenplattan och ramen. Funderar på vanliga 120*45 som ram, plywood eller osb som bottenplatta och 45*45 som stag i lådan. 45mm mineralullsisolering i understalagret och någon form av högtempisolering av ungefär samma tjocklek i övre lagret, därefter aluminiumfolie, absorbator, luftspalt, glas.

Kommentarer och alternativ mottages gärna :)
 
Har exakt de funderingarna.
Hur har du tänkt göra absorbatorerna? Själv eller inköpt?
 
Gör ett besök på närmsta bibliotek och låna boken "Solvärme i vårt hus" utgiven av Svenska Solgruppen.
Där hittar ni byggbeskrivningar på bl.a Lesol 3 som är en "byggsjälvsolfångare". Denna beskrivning går säkert att anpassa till dina absorbatorer.
 
gadu^
Har exakt de funderingarna.
Hur har du tänkt göra absorbatorerna? Själv eller inköpt?
Jag har köpt färdiga på Sunstrips 2:a sortering i finspång, 8st lazerplate med yta 2,36m^2 st. De kostade "bara" 650kr/st.

roli
Gör ett besök på närmsta bibliotek och låna boken "Solvärme i vårt hus" utgiven av Svenska Solgruppen.
Där hittar ni byggbeskrivningar på bl.a Lesol 3 som är en "byggsjälvsolfångare". Denna beskrivning går säkert att anpassa till dina absorbatorer
Jag har den boken och studerat den noga. Den förklarar inte riktigt frågeställningarna jag la fram här.

Främst undrar jag om det finns några hinder att välja trä i hela lådan eller om temperaturväxlingarna i översta lagret, dvs mellan absorbator och glas kan vara så stora att det på något sätt äventyrar konstruktionen. Om det inte är några problem så skulle man kunna bygga en stabil träkonstruktion och klä in den i tunn plåt för skydd mot regn och rusk. Solfångarna skall placers fristående med en lutning på ca 45 grader mot horisontalplanet på ett låglutande tak.

Lådor helt av aluminium eller rostfritt stål skulle vara en höjdare men vilka sorts profiler skall man använda, någon kanske känner till en bra profil eller lådkonstruktion som man kan kopiera? Nackdelen är att det förmodligen blir dyrt.
 
Ännu ett spörsmål. Lågjärnglas blir för dyrt i de här dimensionerna. Antireflexbehandlat glas borde väl duga? Finns det några andra material än glas som man kan ha som "lock" utan att verkningsgraden sjunker för mycket? PVC-fönster, Akrylplast eller genomskinlig takplast kanske?
 
Redigerat:
Varför inte vanligt fönsterglas?
 
Det kanske blir vanligt fönsterglas eller polykarbonatskivor, fördelen med skivorna är att det blir lättare vid hanteringen och konstruktion på lådan. Har fått pris på 1000kr för 1,2m*2,2m makrolifeskiva. Vad kan härdat glas 4mm gå på i den dimensionen och hur mycket väger en sådan glaskiva?
 
Har precis varit hos glasmästeriet för att köpa en glasruta och passade då på att fråga vad härdat 4mm glas kostar.
1415kr inkl. moms per kvadratmeter kostar det. Väger förstås lite mer än vanligt 3mm fönsterglas. Förstår dock inte vitsen med att använda härdat glas. Får glaset en smäll så splittras det i miljoner småbitar. Bättre då att använda lamellglas som vid en smäll bara får sprickor. Eller satsa på vanligt 3mm fönsterglas som är betydligt billigare.
 
Tror jag behöver 4mm fönsterglas med de dimensionerna på låda som jag har. Svårt att få tag i folk för offerter nu när det är semestertider. Tack för att du tog dig tid.
 
För en 1000-lapp får du 4 mm AR -behandlat lågjärnsglas i storlek 1870 x 900 hos solgruppen.
 
Fabian-Bom skrev:
Tror jag behöver 4mm fönsterglas med de dimensionerna på låda som jag har. Svårt att få tag i folk för offerter nu när det är semestertider. Tack för att du tog dig tid.
Härdat glas av minst 4mm är nog att rekomendera då det är mycket mera tåligt än vanligt fönsterglas. Tänk på att det kan ligga en hel del snö på panelen om det någon gång blir en riktig vinter. Hur länge håller plast ? Lamell glas är ju ok men om det skall hålla måste du ha 8mm lamell då det består av två 4mm med ett plast skickt emellan=dyrt. Känner en glasmästare väl skall kolla med honom imorgon om ett riktigt netto pris.
Har du hittat profiler till lådan än ?
 
pujkiller
Har du hittat profiler till lådan än ?
Nej,har funderat på lite andra alternativ.
Jag har tänkt att klara mig under 1000kr/m^2 solfångare för att få någon ekonomi i det hela, givetvis skall även utbytet från solen maximeras till den kostnaden.

Eftersom jag skall bygga 8st 2,37m^2 stora solfångare så blir det förmodligen olika konstruktion på de första tills man hittar en typ som fungerar bäst pris och prestandamässigt. Första lådan blir enligt följande:

OSB-skiva till bottenstycke
145*45 reglar till ram
45*45 reglar till stagning av ram
45mm bottenisolering mineralull
50mm högtempisolering
Aluminiumfolie
Lazerplate absorbator
Makrolife, uv&ar behandlad polykarbonat
Aluminium/rostfri plåt 0,5-0,7mm att klä in lådan med.

Lådan blir rejäl men tung. Synpunkter tas gärna emot.
 
Jag skall bygga exakt samma som du. Har köpt 8st 114cm*241cm absorbatorer i Finspång. Jag funderar på att integrera lådan mot taket på huset så att botten i lådan blir takpappen. Sedan lägga reglar eller någon lämplig profil runt om som glasen vilar på. Kommentera gärna..Har du någon aning hur ljusinsläppet är på Makrolife jämfört med vanligt glas ?
 
Tror att du ska lägga lådan på ströläkten och sätta en masonit i botten. Blir det läckage i yttertaket så ska takpappen kunna transportera bort vattnet under lådan.

Transmission enligt datablad 88%, med antireflexbehandling 1-5% bättre misstänker jag. Materialet är starkare och lättare än vanligt glas. Sen får jag se hur materialet åldras även om det påstås ha bra egenskaper där också. Största anledningen till att jag testar detta på första lådan är ett hyfsat pris och enkelheten vid montering och handhavande.
 
Hej !
Jag undrar var ni köper polykarbonat skivor för 1000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.