Om ni hade en uppfart på ca 70 meter lång, fyra meter bred med högsta punkt ca 10 meter över den lägsta, vad skulle ni välja för yta på denna? Vill ha något som är lättskött, som går att köra på på vintern, inte kostar skjortan etc. Vi kommer att jämna ut vägen så att lutningen är relativt konstant men sista biten kommer ändå bli brantare än övrig uppfart tyvärr.

1. Asfaltera som vi lutar åt pga att det är enkelt att sköta, men blir det inte halt på vintern?
2. Lägga marksten (måste vara det dyraste alternativet men säkert det bästa och absolut det snyggaste...)
3. Grus, billigast antar jag men vi vill inte ha gruset på gräsmattan efter vintern.
4. Finns det fler alternativ?

Tack på förhand för era åsikter och ert kunnande!

:D
 
Jag tror att det spelar inte någon större roll vilken hårdgjord yta du väljer, de blir ganska hala både med sten och asfalt.
Att ta asfalt ger dig en enklare och rakare yta att skotta på, med stenar som inte ligger precis intill varandra samt skjuter/sjunker kan det bli både problem med ogräs samt snöskottning.
//Stefan
 
Tack för ditt svar, vi är inne på asfalt men jag tycker det är både dyrt och fult och hade hellre haft grusad gång men kanske blir det svårt att få upp bilen då och det kan bildas gropar. Min äkta hälft är helt inne på asfalt och jag gissar att det är så det blir om ingen annan här inne kommer med bra idéer :)
Röd asfalt är det dyrare än svart? Har den några andra egenskaper än svart mer än färgen? Vi bor ute på "landet" nästan och jag tycker inte asfalt gör sig riktigt där men men...
 
P
Gropar blir det på en grusväg och det är oftast pga mängden trafik (vilket ni inte kommer ha) och hastigheten på trafiken samt att man har inte själva gårdsstenen på en grusväg.
Ha 11-16 makadam etc som överst.
Vi har 25cm 0-32 makadam sen 8cm 0-8 makadam och sen till sist ett par cm av denna 11-16. Allt hårdpackat. Har en yta som tål det mesta. Visserligen detta med grus i gräsmattan men "på landet" så tycker jag att det är så mycket annat som kommer där så det spelar mindre roll.

Är det förresten vinter så mycket? jämfört med icke vinter? som gör att man vill ha något fulare ?
 
S
röd asfalt som du ser ute på vägarna är röd pga stenen i asfalten (asfalt består av va 95% sten) den stenen som jag inte mins vad den heter är väldigt hård och håller ca 10ggr längre än "vanlig" asfalt därför används röd asfalt på de mest traffikerade vägarna för att undvika asfalteringarbeten. Som jag förstått det så är den trots att den håller 10ggr längre inte mer ekonomisk... (dvs. kanondyr!)
Sen finns det såvitt jag förstår någon form av färgad asfalt också, men det skall tydligen vara väldigt dyrt, och kanske svårt att få tag i?

Jag slänger in en joker: Betong? Det finns ju både gjutbetong men också vältbetong. Jag tror dock att det är dyrare än asfalt, men miljövänligare, snyggare och hållbarare(?) Min egen dröm skulle vara att gjuta en betongplatta med isolering under och värmeslingor! :)
Såg också en artikel i jag tror det var "Gör det själv" tidningen där de körde med betongplattor kantade med granit-gatsten det tyckte jag personligen var riktigt snyggt! Dock ganska dyrt, men billigare än att lägga sten.
http://gds.se/infartbelaeggning/infart-av-granit-och-betong
 
Du skriver inte hur du skottar vilket har en del att göra med hur mycket sten/grus det ev blir på gräsmattan.
Hjullastare eller liknande så visst. Då kan man få skotta tillbaka lite grus.
Snöslunga rätt inställd så blir det ganska lite

Jag har 0-18 på en rejält lutande infart och det blir lite gropar när man slirar till med tung vagn bakom osv men det kräver ju inte mer än en kratta för att fixa
 
70*4=280 kvadrat, det blir nog dyrt vad du än väljer, men se till att gräva ur ordentligt och lägga hyttsten
eller något annat isolerande o botten så att vägen ser lika snygg ut efter 30år, kanske en blandning av asfalt
och marksten?...asfalt längs vägen och plattor närmast huset?Jag har själva uppfarten i asfalt men sen övergång till plattor gångvägen från vägen och från uppfarten mot huset...rätt snyggt enligt mig:)
/
M
 
Ni kan inte göra en snygg blandning av både stenar och asfalt. Ett tips är att titta på vad grannar och andra har gjort för att ni ska kunna enas om ett snyggt slutresultat.
Röd asfalt vet jag inte om den är dyrare men tror att den är bra då stenarna i asfalten klarar en högre påfrestning.
Ring till de stora aktörerna Skanska och Ncc Roads och fråga om prisskillnaden.
//Stefan
 
TheStills: Tycker vi har haft ganska mycket vinter de senaste åren :) Men jag håller med jag vill helst undvika asfalt men som vägen ser ut nu efter flera lastbilar som varit där pga husbygge så är det enorma gropar och jag är rädd att det ska bli så även med makadam etc. Jag drömmer om stenlagd uppfart men med tanke på den offert vi fått på 150 kkr för asfaltering så vågar jag inte gissa vad stenläggning kan kosta... Vore toppen att få ett argument som håller mot maken så vi kan köra makadam istället. Har du något på lager?

sad_ant: ok röd asfalt är uteslutet om det är dyrare :( Betong har jag inte kikat på, att lägga betongplattor vill jag inte för allt som kräver mansjobb lär kosta skjortan på den stora ytan. Dock håller jag med om önskemålet med värmeslingor men som jag förstått det så kostar det mycket att ha den igång under vintern. Ska kolla upp betongförslaget iaf!

mats_o: jag vet inte ännu hur vi ska skotta för vi flyttar inte ut förrän i slutet av augusti, men jag gissar på en snöplog alternativt en mindre fyrhjuling. Men till start så lär det bli förhand med skyffel, hoppas bara att det inte kommer så mycket snö då... Vår uppfart har blivit helt förstörd av all byggtrafik som gått där och de groparna går inte att åtgärna med kratta :(

trojlee: vi kommer troligtvis enbart lägga det tjockaste lagret asfalt på en bredd på 2,5 meter och tunnare längst ut för att spara pengar om det blir asfalt, eftersom man inte kör längst ute på kanterna bör det hålla säger de. Ska försöka hitta en bild på uppfarten men marksten närmast huset blir inte bra i vårt fall tyvärr, annars håller jag med om att det är snyggt.
 
Tack Stefan_hallsberg, vi har försökt kontakta NCC men de återkommer inte :( Får försöka igen!
Vår närmsta granne har inte fixat sin uppfart ännu utan den är lika gropig och dann som vår, andra grannen har röd asfalt men ytan är så liten att det inte kan ha kostat många kronor.

Det svåra med detta är att faktiskt få tag på bra firmor som kan sitt jobb, som vill ha jobb och som ger mer än en offert, dvs en åsikt...
 
S
Stenläggning tror jag kostar ca 1 000kr/m2
Betong är jag lite intresserad av själv, det kostar ca 250kr/m2, + underarbete. för en 15-18cm tjock platta. Du kan klara dig med tunnare men det är bra om man kan komma in med större fordon beroende på hur uppfarten ser ut. Tänk på att betongplattan skall hålla minst 30år...
Det går tydligen att färga och trycka mönster i betongen också, såg riktigt läckert ut, fanns en del bland annat i detta forum om det tidigare.
 
Ja jag googlade lite på markbetong och det ser mycket trevligare ut än asfalt så jag ska försöka få ut en firma asap för att få en offert. Superbra tips, tack!
 
S
Ja, i usa är det ju jättevanligt... Jag skulle nog faktiskt gjuta in "golvvärme" om det inte är superdyrt, även om man inte använder det på en gång så är det ju otroligt najs att kunna koppla in längre fram.
har man t.ex. bergvärme kan man ju välja att köra den när det är lite varmare ute och man har överskottseffekt i pannan. Kanske inte behöver köra den när det är -20 ute då får man kanske skotta. Skulle kunna tänka mig att skotta de dagarna de kommer snö och är -20, då är det dessutom ganska lättskottat, sen när det blir lite mildare så sätter man på dem något dygn för att få ren betong igen utan ishinna... :)
 
hrm... markbetong är nog uteslutet, fick ett pris på 1500-2000 kr/kvm, han jämförde det mes kostnaden för stenläggning och sa att asfalt var klart billigare :( Sjuttsingen jag som verkligen gillade markbetongen. Ska prata med en annan firma ikväll dock så håll tummarna...

Fler tips någon?
 
S
Fast vad var 1 500-2 000kr/kvm för pris? Grävning, fiberduk, sen fyllning och sist gjutning?
Det jag menar är att grundarbetet är detsamma oavsett underlag, det enda som skiljer prismässigt mellan betong/asfalt/stenläggning är vad det kostar att belägga själva ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.