Fråga ett är hur mycket golv kring kaminen måste skyddas enligt det som krävs inför besiktningen av kaminen?

Vad finns det för snygga material att välja på?
Att bara lägga en 1mm svart plåt på golvet eller en glasskiva lockar inte :cool:

Några andra tips på snyggt material?
 
30 cm framför ch ca 10 cm på sidorna brukar vara vanligt på moderna kaminer. Det brukar stå i manualen. Vissa äldre kaminer med eldstaden lågt kan ge såpass hög värme nedåt att det bör vara stenmaterial under.
 
Runt själva kaminen har jag brandmatta/isolering sen ett slags mineritliknande skiva byggd emot kaminen.
 
Suhagg skrev:
Runt själva kaminen har jag brandmatta/isolering
varför isolerar du bort värmen? Kamin bara till mys och värmen skickas ut genom skorsten?
gaia
 
Troligen har du väl ,Suhagg, ett ganska nybyggt hus med en vattenmantlad inbyggnadskamin där isoleringen är till för att förhindra övertemperaturer i rummet och istället prioritera värmen till vattnet? Det som gäller är 30 cm framför luckan så ev utfallande glöd inte kan antända eller skada golvet. vattenmantladinsats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, tag inte till ett för lite avstånd för det är mycket lätt att det sprakar till när man öppnar luckan och lägger in ved och en kolbit hoppar ut, har installerat min andra kamin en Contura och vis av tidigare kamin så tog jag till rejält, lade snygga klinkerplattor med mått 75 cm framför och 35 cm på sidorna om kamin.
 
Ljust klinker i samma nyans som kaminen kan vara snyggt, och är mycket praktiskt.
Inget fancy material alltså!

Så här ser det ut hos mig (Esteter, ingen kritik tack! Jag vet att jag inte har någon smak.):

P1020023 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att klinker ser trevligt ut. Hur tjock är den? Limmad mot golvet? Är kantlisten en standardlist?

"Esteter, ingen kritik tack" Det är ju rent ut sagt konstnärligt, som ett stilleben med yxan parkerad i björkkubben.
 
ImageUploadedByByggahus.se1355480077.653522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så såg det ut hemma hos mig denna kalla förmiddag. (Inte fått dit listen mellan golven än...)
 
Amatörbyggaren skrev:
Jag tycker att klinker ser trevligt ut. Hur tjock är den? Limmad mot golvet? Är kantlisten en standardlist?

"Esteter, ingen kritik tack" Det är ju rent ut sagt konstnärligt, som ett stilleben med yxan parkerad i björkkubben.
Tack bästa Amatörbyggare!

Ja, jag tycker att varje vardagsrum bör ha en liten huggkubbe för att spänta tändved på :D

Men nej, Klinkern är lagd samtidigt med golvet (14 mm Kährs bokparkett).
Golvträ och klinker är i exakt samma höjd, så inget vickar när hustrun drar fram tända-brasa-pallen.
Och lätt att sopa och dammsuga.
Kanske byggaren fyllde upp med lite flytspackel för att få nivåerna att stämma.

Listerna är vanliga standard aluminiumlister som finns på byggvaruhusen.
Inte det snyggaste kanske, men praktiskt.

Har sådana i stället för trösklar i hela huset.
Bra när den dagen kommer då man hasar runt med rullatorn :(
 
alex86 skrev:
[bild]

Och så såg det ut hemma hos mig denna kalla förmiddag. (Inte fått dit listen mellan golven än...)
Snyggt och stilrent! Mycket väl tilltaget golvskydd dock.

Ni planerar för en större kamin kanske?


Men var är huggkubben :rolleyes:
 
KnockOnWood skrev:
Snyggt och stilrent! Mycket väl tilltaget golvskydd dock.

Ni planerar för en större kamin kanske?


Men var är huggkubben :rolleyes:
Tack! 😀 Det har varit en klädkammare där tidigare så jag var tvungen att klinka så stort eftersom jag ville ha kvar parketten i resten av rummet..

Huggkubben är i källaren 😜 men jag har byggt en vedlår bredvid kaminen! 😃
 
KnockOnWood skrev:
Ja, jag tycker att varje vardagsrum bör ha en liten huggkubbe för att spänta tändved på :D

..när hustrun drar fram tända-brasa-pallen..
Så du är gift och vågar ha en yxa i vardagsummet?! :eek:
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Så du är gift och vågar ha en yxa i vardagsummet?! :eek:
Gift och skild och gift igen.

Har lärt mig den hårda vägen att ta vara på mig.

Alltså alltid skottsäker väst, hjälm och sågskyddsbyxor på inne :)



PS
Allt (nästan) var lögn. Det är ju fredag ;)

Men som det heter: Man slaktar inte den gås som värper guldägg :D
 
  • Gilla
Amatörbyggaren och 1 till
  • Laddar…
Vi kom lite ifrån ämnet här, jag är också intresserad av alternativ till plåt och glas. Jag hoppas att TS inte misstycker om jag sniker in på tråden.
Finns fler alternativ än klinker?
Kan man limma klinker på en skiva och lägga på ett färdigt golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.