Hej

Är på gång och ska bygga altan och behöver lite kloka råd kring vilket material man ska fylla runt plintarna och hur mycket isolering som behövs.

Förutsättningarna är väldigt stenig och hård mark så borra med jordborr blir troligen svårt. Istället så håller jag på att gräva 60*60 cm hål som är ca 80 cm djupa. (Riktigt straffarbete!) Att gräva sig ner till tjälfritt djup känns inte realistiskt så istället så är planen att isolera kring plintarna för att undvika rörelser.

Tanken är att enligt bifogad bild packa grus/sand/singel/makadam/??? i botten och lägga en skiva isolering som vi gjuter en sockel på och sedan ett gjutrör i sockeln. (Armering i sockeln och gjutröret) Sedan isolering runt plinten ca 15-20 cm under markytan 60 cm runt om. Hålet runt plinten ska sedan fyllas upp med lämpligt material. Jag kommer troligen också för säkerhets skull köra med justerbara stolpskor.

Har ringt och frågat de som säljer material och fått lite skiftande svar. Tydligen vanligast att folk fyller med sand eftersom det är billigast men är det bäst/mest lämpligt?

Så, jag tar gärna emot tips om

- Vilket material runt och under plintarna?

- Verkar upplägget med isolering enligt skissen vettigt?

Alla råd och erfarenheter tas tacksamt emot!
 
  • Stolpe 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.