Till hösten ska vi lägga ut matjord på tomten, ett cirka 15 cm tjockt lager. Innan matjorden läggs ut ska jag fylla upp med något material närmast krypgrunden som "möter" matjorden, jag vill alltså inte ha matjord mot grunden. I nuläget har vi fyllnadsmassor på hela tomten, mestadels ganska hårt packat sandliknande material, det är alltså sånt material som ligger som ytskikt närmast grunden nu.

De material jag har funderat på att läggast närmast grunden är stenfri sand eller makadam 11/16 (eller annan storlek). Min tanke är att sedan (nästa säsong) lägga en rad med plattor närmast grunden med en svag lutning utåt/nedåt för bra avrinning, mest troligt med ett tunt lager stenmjöl under för att få plattorna att ligga still.

Vad skulle ni rekommendera för material närmast grunden? Sand eller makadam? Det handlar om att fylla upp 5-15cm i höjd (varierar runt grunden) samt cirka 20cm ut från grunden. Matjorden kommer sedan att läggas mot detta material och ut mot tomtgränserna.
 
Hej hopp!

Jag har just grävt ur längs ena sidan på huset och tagit bort tidigare fyllnadsmassa. Det var "stor gårdssingel" 16/32. Har nu satt platonmatta och fyller med kross 8/16.

Busster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.